Ny professor til Bedøvelse og Intensiv på Sygehus Sønderjylland

Fra 1. august 2020 får Sygehus Sønderjylland endnu en professor. Det sker, når overlæge ph.d. Thomas Strøm begynder sit virke som klinisk professor ved Bedøvelse og Intensiv. Han vil være den første professor i anæstesi og intensiv uden for Odense Universitetshospital.

Thomas Strøm kommer fra en overlægestilling på Anæstesiologisk Intensiv Afdeling V på Odense Universitetshospital. Han har en medicinsk embedseksamen fra SDU fra 1999 og blev speciallæge i anæstesi i 2006.

Han er uddannet i Region Syddanmark og har blandt andet haft et år i løbet af sin hoveduddannelse på Sygehus Sønderjylland Sønderborg. Ud over et par afstikkere til Region Hovedstaden og Region Midtjylland har Thomas Strøm primært arbejdet i Region Syddanmark.

Thomas Strøm forsvarede sin ph.d. i 2012, og den blev til på baggrund af første randomiserede undersøgelse af vågne patienter i respirator. Dette spor blev fortsat med en post doc, hvor han sammen med forskningsgruppen i Odense lavede et Skandinavisk multicenterstudie med 700 patienter i respirator.

Thomas Strøm er en meget benyttet foredragsholder i både ind og udland. Har undervist både sygeplejersker og læger.

På Sygehus Sønderjylland vil Thomas Strøm bygge videre på sin forskning i akutte tilstande tværfagligt og på tværs af specialer, og han vil arbejde målrettet med at udbygge det i forvejen hastigt voksende forskningsnetværk.

Privat bor Thomas Strøm i Odense med sine 4 børn.