Kongrescenter bliver til vaccinationscenter

Mandag den 15. marts flytter Sygehus Sønderjylland vaccinationscenteret i Rødekro til Compass Congress Center. Det sker for at kunne matche den efterspørgsel, der de næste måneder vil være på vacciner mod covid-19.

BEMÆRK: Dette er en gammel nyhed, og der er ikke længere vaccinationscenter i Compass Congress Center. Vaccinationer i Rødekro foregår nu på Skånevej 5.

Fra mandag den 15. marts skal alle borgere med tid til vaccination køre til Brunde Vest 17 i stedet for Skånevej 5, hvis de skal have et lille vaccinationsprik i skulderen. Det sker, da Sygehus Sønderjylland flytter vaccinationscenteret for at skabe bedre plads, når de kommende massevaccinationer for alvor kommer op i gear.

Det nye vaccinationscenter har 12 dedikerede vaccinationskabiner, og ved fuld bemanding på cirka 22 daglige medarbejdere kan der vaccineres op mod 2400 borgere om dagen. Helt så mange får dog ikke muligheden for at blive vaccineret i denne uge, da der efter suspenderingen af vaccinen fra AstraZeneca, kun er 600 vacciner til rådighed.

Stort setup

Compass Congress Center består af to store haller, og det første borgerne vil møde er hal 1, hvor der er gjort klar til et køsystem, som man kender det fra både testcentrene og fra lufthavne. Køsystemet ender ved indgangen i hal 2, hvor de 12 vaccinationsbåse, vaccinationsblanderum og ventefaciliteter er klar til de mange gæster.

Der er også et nødbehandlerrum, som er klar, hvis nogle borgere skulle få det skidt i forbindelse med vaccinationen. Erfaringerne fra sygehusets eksisterende vaccinationscentre viser dog, at det kun er ganske få borgere, der har brug for at ligge ned efter vaccinationen, og der har ikke været alvorlige tilfælde af bivirkninger.

En af de andre helt store fordele ved at benytte kongrescenteret i Rødekro er, at der er masser af parkeringspladser med fast underlag, hvilket gør det let for alle, uanset hvor godt bentøjet er.