Flere og flere forsker på Sygehus Sønderjylland

På bare fem år er forskningsenheden på Sygehus Sønderjylland vokset fra nogle enkelte forskere, til nu at have over 50 professorer, lektorer og ph.d.- studerende ansat.

I marts måtte forskningsenheden flytte til større lokaler og etablerede samtidig en ny forskningsservice.  Her blev ansat bl.a. en statistiker og en sprogekspert, men også folk som skal assistere forskerne i alle processer fra idé til publikation.

Læge og forsker Michael Festersen Nielsen er en af sygehuset forskere. Han forsker i robotteknologi og er meget begejstret for at arbejde på Sygehus Sønderjylland, på trods af en lang køretur fra hans bopæl i Aarhus til sygehuset i Aabenraa.

-  Her kan man kombinere klinisk forskning med almindelig kirurgisk arbejde. Det er meget specielt for sygehuset og bestemt værd at køre efter, siger Michael Festersen Nielsen. Vi bliver bakket op både af forskningsenheden og af sygehusledelsen, som tydeligt viser, at de vil det her og det betyder meget for mig, fortsætter han.

Christian Backer Mogensen er forskningschef på Sygehus Sønderjylland. Han fortæller, at den nye forskningsenhed er med til at løfte kvaliteten på Sygehus Sønderjylland og at den patientnære forskning man hele tiden laver, gør at det bliver bedre for patienterne.

-  Vi behandler patienten i dag – men forsker for patienten i morgen, siger Christian Backer Mogensen.

Udover at hjælpe patienterne har den voksende forskningsenhed også et andet plus, nemlig at det også tiltrækker nye og dygtige medarbejdere.

Målet er, at inden udgangen af 2022 er der en forsker tilknyttet alle sygehusets afdelinger.

Forskningschef Christian Backer Mogensen

Forskningschef Christian Backer Mogensen i den nye forskningsenhed