Skip til primært indhold

Behovsafdækning

Første step i et designthinking forløb er behovsafdækning og forståelse af idéens udspring med dens potentiale

En god behovsafdækning forudgående for et projekt eller proces, gør en kæmpe forskel.
Behovsafdækning er en af de vigtigste discipliner for både den gode sælger og den gode medarbejder i virksomheden.

Behov og afdækning virker på overfladen simpelt. Men der er en kæmpe forskel på, om man gør det godt eller fantastisk – eller det helt modsatte.

Hver gang du i dit projekt er i kontakt med en patient (kunde) eller medarbejder skal du behovsafdække. Du kontakter altid patienten/medarbejderen med et formål, eller omvendt med et begrundet problem, en udfordring eller et behov for hjælp.

Alt dette finder du ud af ved at træne og bruge den gode behovsafdækning, som består af tre helt essentielle elementer:

  • Hvad er modtagerens behov?
  • Hvordan har du tænkt dig at dække behovet?
  • Vil modtageren acceptere og anvende din løsning?

En behovsafdækning kan være i form af et-flere interviews, en tegnet fremstilling, en lyd/video optagelse, en fortælling og meget mere.
Find inspiration til redskaber i Værktøjskassen 

Konsulenterne i Innovationsservice hjælper dig gerne i denne fase af processen, med bl.a. en dyberegående potentiale- og ressourcevurdering af din idé.

Indledende hv-spørgsmål kan hjælpe dig til at præcisere et behov, så der gennem tragten til sidst kan svares ja eller nej til beskrivelsen af det helt konkrete behov.

Lone Boysen Lauritzen

Lærings- og projektkonsulent, MPQM

Innovation


2910 7565

Hanne Boes Markussen

Lærings- og projektkonsulent, MPQM

Innovation


2479 2656
APPFWU01V