Skip til primært indhold

Behovsafdækning

Første step i et designthinking forløb er behovsafdækning og forståelse af idéens udspring med dens potentiale

En god behovsafdækning forudgående for et projekt eller proces, gør en kæmpe forskel.
Behovsafdækning er en af de vigtigste discipliner for både den gode sælger og den gode medarbejder i virksomheden.

Behov og afdækning virker på overfladen simpelt. Men der er en kæmpe forskel på, om man gør det godt eller fantastisk – eller det helt modsatte.

Hver gang du i dit projekt er i kontakt med en kunde eller medarbejder skal du behovsafdække. Du kontakter altid kunden/medarbejderen med et formål, eller omvendt med et problem, en udfordring eller et behov for hjælp.

Alt dette finder du ud af ved at træne og bruge den gode behovsafdækning, som består af to helt essentielle elementer:

  • Hvad er kundens behov?
  • Hvordan har du tænkt dig at dække behovet?

Konsulenterne i Innovationsservice hjælper dig gerne i denne fase af processen, med bl.a. en dyberegående potentiale- og ressourcevurdering af din idé.

Indledende hv-spørgsmål kan hjælpe dig til at præcisere et behov, så der gennem tragten til sidst kan svares ja eller nej til beskrivelsen af det helt konkrete behov.

Lone Boysen Lauritzen

Lærings- og projektkonsulent, MPQM

Innovation


2910 7565

Hanne Boes Markussen

Lærings- og projektkonsulent

Innovation


2479 2656

Lene Gram

Udviklingskonsulent

Kompetence og Arbejdsgange


2479 5237
APPFWU02V