Børne og Unge venligt Sygehus Sønderjylland

Her kan du læse mere om projektet Børne- og Ungevenligt Sygehus Sønderjylland

Et ambitiøst projekt på tværs af Sygehus Sønderjylland båret af ambassadører fra mange afdelinger der arbejder med børn og unge, er ved at blive en realitet.

En nedsat arbejdsgruppe fra Børn og Unge afsnittet på SHS, med støtte fra Lærings- og Forskningshuset har udarbejdet projektkataloget, der skal danne rammen for projektets 3 faser for perioden 2023-2026.

Fase 1: Læringskonceptet - der opbygges undervisningskapacitet og koncept, samt indgås aftaler med de enkelte afdelinger i forhold til, hvordan udviklingsarbejdet skal forløbe.

Fase 2: Logo og fortællingen - forventes igangsat i 2. projektår og vil danne omdrejningspunkt for en kobling af både a) et genkendeligt kommunikativt logo og b) en fortælling, der kan følge børn og unge på tværs af behandling og i opholdsrum, sammen med c) en teknologisk anvendelse på en nem og synlig tilgængelig måde.

Fase 3: Forskning og evaluering - vil omhandle den erfaringsopsamling fra afdelingerne, der skal danne grundlaget for projektevalueringen og resultatformidlingen i kølvandet af 3. projektår. Data fra projektet vil qua en systematisk opfølgning vha. Den syddanske forbedringsmodel (DSFM) forventes også at kunne blive anvendt til kommende forskningsprojekter i Afsnit for børn og unge eller evt. andre enheder i SHS.

Projektets omdrejningspunkt tager afsæt i Børnerådets nyeste publikation om 7 principper for god indragelse af børn (marts 2023).

På sygehusets tre matrikler skal alle børn og unge blive mødt af dedikerede, veluddannede og børneparate medarbejdere, som har en opdateret faglig tilgang, således at ethvert barn og ung føler sig anerkendt, informeret, hørt, støttet og individuelt inddraget i det, som skal ske med dem, når de er patienter på SHS.

Lone Boysen Lauritzen

Lærings- og projektkonsulent, MPQM