Chatbot med information om forløb og betalingstakst til udenlandske gravide kvinder, som ønsker at føde i DK
Test af specifik chatbotløsning til brug for jordemødre og lægesekretærer, der håndterer forløbs- og betalingsinformation
Baggrund
Udenlandske gravide kvinder, som ikke har dansk statsborgerskab, men som ønsker at føde i Danmark skal selv betale for deres konsultations- og fødselsforløb.
Håndtering af selvbetalingen har givet udfordringer i Kvindesygdomme og Fødsler gennem mange år. Det er vanskeligt for klinikerne generelt, at overskue reglerne for de forskellige underkategorier, der enten selv skal betale eller hvor der skal indhentes betaling fra anden instans. Det er særligt kompleks på fødeområdet ift. afdelingens andre patientgrupper, fordi der er flere særlige regler for gravide og fødende, samtidig med hensynet til det ufødte eller nyfødte barn.
Der håndteres både planlagte og akutte problemstillinger samt en del forebyggende og sundheds-fremmende tilbud, ofte under samme besøg.
Implementering
I projektperioden (opstart 1. juni 2025) undersøges:
Usercase 1, hvor medarbejdere og ledere gennem en 6 måneders pilotafprøvning, får muligheden for at kombinere information om forløbs- og prisafregning med translation i funktionen af en chatbot.
Usercase 2, hvor ledernes behov for en fagspecifik chatbotløsning samtidig testes.
Chatbotløsningen er en ekstern cloudløsning, der via medarbjedernes skrivebord er opsat som en genvej og med personlig login i testperioden.
Indholdet i chatbotten testes ift.
- medarbejdernes og ledernes antal promts
- positive/negative tilkendegivelser af, om det de søgte også blev leveret,
- brugerflade design
- tilgængelighed (bl.a. genvejsfunktion og login).
Finansiering
Chatbotløsningen leveres af Dandesign i en afprøvningsperiode på 6 mdr.
Projektet følges i perioden af AI-kompeteneenheden i Region Syddanmark.
Konklusion
Evaluering forventes færdig i Q4, 2025.