Opret en nyhed

Trin-for-trin guide til hvordan du opretter en nyhed på Sygehus Sønderjyllands hjemmeside.

Når du skal oprette en nyhed, skal du gøre følgende:

1. Gå til "Om sygehuset > Nyheder > Det nuværende år, fx 2022

2. Klik på det tre prikker ud for mappen med årstallet og klik på Opret:

3. Vælg sidetypen "Nyhedsside":

4. Vælg indholdsskabelonen SHS - Nyhed:

5. Udfyld følgende oplysninger og informationer for siden:

1. Navn på siden (Det samme som nyhedsartiklens overskrift)
    2. Dato
    3. Byline
    4. Manchet
    5. Overskrift
    6. Kategori (Tilføj -> SHS - Kategorier -> Nyheder -> Kategori XXX)
    7. Metatitel (Overskriften, der vises i søgemaskiner)
    8. Metabeskrivelse (Beskrivelsen, der vises i søgemaskiner)
    9. Teaser (Teksten, der bliver vist i nyhedsmodulet på forsiden af hjemmesiden)
    10. Billede til siden (billedet, der bliver vist i nyhedsmodulet på forsiden af hjemmesiden)
      1. Gør følgende:
        Opret en mappe i mediearkivet med samme titel som nyheden og upload billeder til denne mappe:
        • Klik på + i billedmodulet
        • Opret mappen under:
          Mediearkiv > Sygehus Sønderjylland > Nyheder > Årstal (fx 2022 > Ny mappe)
        • Klik på + efter årstallet for at oprette den nye mappe > Skriv mappenavnet i feltet
        • Klik i feltet Søg
        • Klik i "dropzonen" og hent billedet fra din PC eller dit drev
        • Klik på knappen Upload

• Marker billedet
        • Klik på vælg
    11. Open Graph Billede (Billedet, der vises, når nyheden deles på sociale medier)
  6. Klik gem

7. Tilføj indhold

Nu er selve siden oprettet, og du kan tilføje indhold til siden vha. forskellige indholdsmoduler.
    I skabelonen er der allerede tilføjet et brødtekstmodul, et billedgalleri og et kontaktpersonmodul.
    Du kan selv tilføje flere indholdsmoduler efter behov - og flytte dem rundt ift. hinanden vha. "træk og slip" ;-).
    D
    u tilføjer indholdsmodulerne i feltet "Indhold - Smal" ved at klikke på "Tilføj indhold".

Du kan tilføje en hel række af indholdsmoduler:
    • Tekst indsættes på siden i indholdsmodulet "Brødtekst".
    • Emneopdelt tekst indsættes vha. indholdsmodulet "Akkordeon".
    • Billeder og video indsættes vha. af modulerne "Billedgalleri" og "Video" og må ikke indsættes i brødtekstmodulet af hensyn til at sikre mobilvisningen.
    • Kontaktinformationer indsættes vha. indholdsmodulerne "Kontaktperson" eller "Afdelingskontakt".

Vejledninger til indholdsmoduler og mediearkivet