SEO
Optimering af siden og dens indhold, så den kan søges frem i søgemaskiner og vises optimalt i søgeresultater
Hvad dækker SEO over?
SEO er en forkortelse for det engelske udtryk ”Search Engine Optimization”. Det oversættes til dansk som ”søgemaskineoptimering”.
Når du laver en søgning i Google (eller en anden søgemaskine), vil du støde på en række resultater, der er bestemt af hvilke ord, du har søgt efter. Her placerer Googles algoritme resultaterne ud fra, hvad der er mest relevant ift. dine søgeord i den enkelte søgning.
SEO er den metode, der kan hjælpe dine sider frem i søgeresultaterne med håb om at ligge blandt de øverste resultater. Ligger man blandt de øverste søgeresultater, får man nemlig også det meste af trafikken fra søgningerne i søgemaskinen over på sin hjemmeside.
Når man arbejder med SEO ift. indholdssider, drejer det sig bl.a. om at bruge de ord i teksten, man gerne vi kunne søges frem på (nøgleord). Og så skal man desuden udfylde såkaldte metadata for hver side. Metadata er hjælpedata, der også gør det lettere at søge siden frem i søgemaskinerne.
I Umbraco er alle indholdsskabeloner oprettet med specielle felter, som skal udfyldes med metadata.
De metadata, der skal udfyldes er:
En sides metatitel er den overskrift, som bliver vist i browserfanen, når man tilgår siden:
Den vil derudover fremgå på søgeresultatsider, når man søger i fx Google, Bing eller hjemmesidens søgemaskine. En god metatitel fungerer som søgeoptimering (SEO), og vil forøge chancerne for at din side bliver vist som et søgeresultat, når andre søger på netop de nøgleord, du anvender.
Da metatitlen fungerer som en overskrift på søgeresultatsider, skal du vha. nøgleord om sidens indhold skabe en kort, præcis og sammenhængende sætning, som er sigende for din sides indhold. Det gør det nemmere for besøgende at gennemskue, hvad denne side indeholder.
Titlen må maks. fylde 60 tegn:
En metabeskrivelse er et kort resumé, som bliver vist (under metatitlen), når man søger i fx Google, Bing eller hjemmesidens søgemaskine. Metabeskrivelsen vil derfor IKKE fremgå på hjemmesiden.
En god metabeskrivelse fungerer som søgeoptimering (SEO), og vil forøge chancerne for at din side bliver vist som et søgeresultat, når andre søger på netop de nøgleord, du anvender.
Når du skal skrive metabeskrivelsen, skal du derfor anvende nøgleord fra sidens indhold i en sammenhængende sætning, hvilket skal fungere som et kort resumé af siden. Det gør det nemmere for besøgende at gennemskue, hvad denne side indeholder.
Beskrivelsen må maks. fylde 160 tegn:
En teaser vises på andre sider, der linker til denne side, f.eks. via et automatisk card eller via et link med forhåndsvisning på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter.
Teksten skal derfor give et kort og sigende resumé af din sides indhold, så man som besøgende kan gennemskue, hvad linket indeholder.
Teaseren må maks. fylde 160 tegn:
Du kan her angive et billede, som (ligesom teaseren) vil blive vist på andre sider, hvor der linkes til din side, f.eks. via et automatisk card eller via et link med forhåndsvisning på sociale medier, som Facebook, LinkedIn og Twitter.
Billedet skal derfor være passende ift. sidens indhold og understøtte din teaserbeskrivelse. Det kan hjælpe med at skabe blikfang.
Før du kan vælge et billede, skal det være uploadet til Umbracos Mediearkiv.
Læs om Mediearkivet og hvordan du uploader et billede.
Du tilføjer et billede ved at klikke på ”Tilføj indhold”:
Når du anvender svg-ikonerne til at referere til din side, f.eks. fra cards, vil de automatisk nedarve farven fra din organisations tema. Pr. default får selve ikonet denne temafarve, mens baggrunden vil være hvid.
Via ”Inverter temafarve” har du mulighed for at gøre ikonet hvidt, mens baggrunden vil nedarve din organisations temafarve.
Du vælger dette til og fra ved at klikke på toggle-ikonet:
Viser toggle-ikonet et kryds, vil ikoner blive vist som et farvet ikon på en hvid baggrund. Viser toggle-ikonet et flueben, vil ikoner blive vist som et hvidt ikon på en farvet baggrund.
Vær god ved Google
Søgemaskiner som f.eks. Google crawler hjemmesider for at finde ud af, hvilket indhold der er på siden, så Google kan vise relevante sider i søgeresultatet, når vi laver en Google-søgning.
Hvis vores målgrupper ikke kan finde vores indhold ved hjælp af søgemaskiner, er en masse godt og relevant indhold på vores sider spildt.
Pas på med at slette sider
Når du har oprettet og publiceret en side, så tjekker Google indholdet og lagrer disse oplysninger. Når en besøgende søger efter lige netop det indhold, vil din side så komme frem i søgeresultatet. Derfor er det afgørende, at du ikke bare sletter en side, hvis den først er publiceret, uden at give Google besked, for så vil Google sende de besøgende hen til en fejlside.
Det er ikke særlig brugervenligt og Google kan ”straffe” os ved ikke at finde vores sider relevante og dermed sende vores langt ned i søgeresultatet. Så er der stor risiko for at vores side ikke bliver fundet.
Opdatér i stedet for at slette
Du bør som udgangspunkt kun slette en side, hvis den ikke bidrager med noget værdi overhovedet til dit site. Hvis du synes at indholdet på siden er mangelfuld eller gammelt, så overvej at opdatere til relevant og aktuelt indhold i stedet for at slette. På den måde beholder du din seo værdi og Google vil finde din side relevant. Hvis indholdet på din side hænger sammen med noget indhold på nogle andre sider, skal du sørge for at lave en redirect/omdirigering af siden, inden du sletter den. På den måde hjælper du den besøgende videre til det relevante indhold på baggrund af deres søgen i stedet for at sende dem til en fejlside.
Kontakt webkoordinator Susanne Lebrecht på sl@rsyd.dk for mere information.
Følg systemets anvisninger
Når du opretter og redigerer sider, så overvej og inddrag nøgleord. Inddrag nøgleordene i metadata-felterne for din side, og følg anvisningerne for metadata i indholdsskabelonerne. Dermed sikrer du, at dine sider efterlever hjemmesidesystemets anvisninger til søgeoptimering.