Farmaceuter sender nu lægemiddel-anbefalinger med i epikrisen

Som praktiserende læge kan man fremover modtage lægemiddelanbefalinger fra den kliniske farmaceut på Sygehus Sønderjylland i epikrisen.

Den Fælles Akutmodtagelse (FAM) og sygehusapoteket hos Sygehus Sønderjylland i Aabenraa er nu i gang med et forskningsprojekt (PriPMed), hvor det undersøges, hvordan kliniske farmaceuter bedst muligt kan identificere de patienter, som vil have størst glæde af en medicingennemgang under deres indlæggelse på FAM.

Et randomiseret kontrolleret studie

Forskningsprojektet er et RCT-studie med indlagte patienter ≥ 65 år, og som er i behandling med ≥ 7 lægemidler. Fokus er på de korttidsindlagte patienter, og vi forventer, at rekruttere omkring 400 patienter inden for et års tid, som fordeles i hhv. en interventions- og kontrolgruppe.

Interventionen er en farmaceutudført medicingennemgang (MGG). Demente patienter under værgemål vil ligeledes indgå i projektet, såfremt at værgen giver samtykke til deltagelse.

Vi har påbegyndt inklusionen i forskningsprojektet, og det følger planen.

Projektets effektmål

Det primære effektmål er antallet af genindlæggelser og skadestuebesøg mellem interventions- og kontrolgruppen. Endvidere undersøges kontakt til egen læge, vagtlæge og skadestue op til 90 dage efter udskrivelse. Acceptraten på de tilsendte forslag til medicinske ændringer i epikrisen til almen praksis undersøges ligeledes.

Hvad betyder projektet for dig i praksis?

Den farmaceutudførte MGG danner grundlag for udarbejdelsen af en fælles medicinplan med den behandlingsansvarlige læge på FAM. I fællesskab besluttes, om eventuelle forslag vedrørende lægemiddel-behandlingen skal vedlægges epikrisen til opfølgning i almen praksis. Det betyder, at hvis din patient indgår i projektet, kan du modtage lægemiddel-anbefalinger i epikrisen fra farmaceuten fremover.

Opfølgning i almen praksis – patientsamtykke foreligger

Omkring 100 dage efter patienten er inkluderet til projektet vil farmaceuten tage telefonisk kontakt til den relevante almene praksis vedrørende opfølgende spørgsmål, såsom antallet af patientkontakter til almen praksis siden udskrivelse og acceptraten af eventuelle medicinske forslag vedlagt epikrisen.

Vi håber, I vil tage godt imod projektet

Eventuelle spørgsmål til ovenstående kan rettes mod sygehusapoteker, Lene Juel Kjeldsen, Lene.Juel.Kjeldsen@rsyd.dk, tlf. 2934 6128.