Ny henvendelsesmåde til ambulatoriet, Medicinske Sygdomme

I Medicinske Sygdomme i Sønderborg har vi gentænkt vejen ind i ambulatoriet. Det har vi gjort på en workshop, hvor vi også har haft deltagelse af kollegaer fra praksis. Derfor har vi lavet vores henvisningsmåde om - vi vil gerne gå fra at få henvisninger til henvendelser.

Vi har delt henvisninger op i 2 grupper:

1. Nogle patienter kan bookes direkte ved telefonisk kontakt til vores sekretær.

Vi kalder det ”Sus-Forbi” (listen ses nedenfor)
  2. Mange patienter kan ikke bookes direkte til ambulatoriet, men der vil vi gerne have, at I ringer til vores speciallæger for rådgivning og plan for videre udredning. Hvis patienten skal indkaldes beslutter vi det i telefonen, hvorefter vi indkalder patienten til ambulatoriet.

Vi kalder det ”Læge til Læge”.

Vi håber på at spare meget tid på papirarbejde med henvisninger og korrespondancer. Vi vurderer, baseret på data fra vores ambulatorie, at:

• 20% af patienterne kan spares for en henvisning til vores ambulatorie, men få samme gode behandling og udredning i deres egen praksis
  • 20% kan bookes direkte via sekretæren
  • 40% får et bedre første besøg, fordi vi har snakket sammen om patientens ønsker og uddybet anamnesen

Vi har fået et fælles telefonnummer til læger og sekretærer i Nyresygdomme Ambulatorium, Lungesygdomme Ambulatorium, Diabetes og Hormonsygdomme Ambulatorium.

Fra den 5. december 2022 er nummeret er åbent på hverdage kl. 8.00 – 15.00.

Tlf.: 79 97 39 00

Her kan I få fat i alle vores speciallæger og sekretærer.

Hvis vi nu ikke tager telefonen, den bliver ved med at være optaget, klokken er efter 15.00 eller andet, så modtager vi stadig henvisninger.

Vi håber, I vil bruge vores nye indgang til ambulatoriet.

Vi holder øje med ventetider på vores telefon, ubesvarede opkald og henvisningsmåder og vil løbende følge op på data, for at se om vi kan gøre det endnu bedre.

Læs brev med ovenstående information fra Medicinske Sygdomme

Sus-forbi listen

Lungesygdomme

• Udredning af astma-patient med normal lungefunktion og symptomer på astma. FEV1> 70%, ikke gravid