MR-skanning af klaustrofobe patienter

På foranledning af en forespørgsel fra en praktiserende læge har vi drøftet, om det ville være muligt, at Røntgen og Skanning udleverede beroligende medicin i forbindelse med MR-skanning af klaustrofobiske patienter.

Det er desværre ikke muligt eller hensigtsmæssigt.

Den praktiserende læge kan lave recept på mindste pakke eksempelvis Alprazolam 0,25 mg eller 0,5 mg. Disse findes i 20 stk.’s pakker.

Alprazolam opnår maksimal plasmakoncentration på 1,5 time og halveres hurtigt i løbet af 12 timer.

Vi foreslår gerne at prøve med 0,25-0,5 mg aftenen før, og hvis det ikke medfører den ønskede virkning, da det dobbelte 1,5 time før undersøgelsen næste dag.

Patienten orienteres om ikke at køre bil resten af dagen.

Det praktiseres af en del praktiserende kolleger, at have en pakke Alprazolam liggende i lægehuset. Fra den kan udleveres et par stykker.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på evt. kontraindikationer.

Med venlig hilsen

Henrik Skjellerup Struckmann, cheflæge i Røntgen og skanning og Praksiskonsulent Hans Peter Henriksen