Studie om meget tidlig medicinsk abort (VEMA – Very Early Medicinal Abortion)

Sygehus Sønderjylland, Kvindesygdomme og Fødsler deltager sammen med flere klinikker i Norden, Storbritannien og Australien i et studie omkring meget tidlig medicinsk abort.

Formålet med studiet er at undersøge, om der kan ses nogen forskel på oplevelsen og effektiviteten af aborten, når den startes før eller efter, at man kan konstatere en graviditet med ultralyd.

I Danmark tilbydes pt. kun abort efter at graviditeten er bekræftet med ultralyd. Det ønskes at undersøge, om der er forskel på effektiviteten af abortbehandlingen, bivirkninger, blødning, smerter mv. mellem den meget tidlige behandling og behandlingen som den er nu.

Inklusionskriterier

Alder over 18 år, mindre end 6 uger henne i graviditeten, ønske om medicinsk abort

Henvisning

Elektronisk henvisning til SHS Kvindesygdomme, graviditetslængde på henvisningstidspunktet, anfør VEMA

Projektets længde: Foreløbig indtil sommeren 2023

OBS!
Projektdeltagerne fordeles ved lodtrækning i 2 grupper:

• Gruppe 1:
    VEMA (meget tidlig abort)
  • Gruppe 2:
    Kontrolgruppe med medicinsk abort, når graviditeten er konstateret ved ultralyd. Kvinden er således ikke sikret en meget tidlig abort blot ved at tilmelde sig til projektet.

Yderligere information

Man kan læse mere om projektet på Kvindesygdomme og Fødslers hjemmeside, hvor man også kan tilgå information til projektdeltagerne:

Evt. spørgsmål til projektet ved henvendelse til overlæge Ervin Kallfa, ervin.kallfa@rsyd.dk