Ny tværfaglig arbejdsgang i sårambulatoriet i Sønderborg

For at sikre hurtig og tværfaglig behandling af patienter med medicinske sår, herunder diabetiske fodsår, har Sårambulatoriet i Sønderborg optimeret deres arbejdsgange.

For at sikre hurtig og tværfaglig behandling af patienter med medicinske sår, herunder diabetiske fodsår, har vi optimeret vores arbejdsgange.

Vi vil gerne give patienterne det bedst mulige forløb, og derfor har vi også brug for jeres hjælp til at få henvist de rigtige patienter.

I sårambulatoriet vil der være en tværfaglig tilgang tilpasset patientens behov, hvor patienterne kan blive mødt af sårsygeplejersker, ortopædkirurgiske sårlæger og endokrinolog. Der er også et tæt samarbejde med karkirurgerne.

Vi modtager patienter med:

• Diabetisk fod- og crussår
  • Iskæmiske/arterielle sår
  • Neuropatiske sår
  • Venøse bensår
  • Andre sår som ikke er helet indenfor 3 mdr., sår i ansigt og cancer sår undtaget.

Vi indkalder patienter i henhold til udrednings- og behandlingsret, men patienter med diabetes og fodsår indkaldes inden for 3 hverdage. Det er derfor vigtigt, at patienten oplyses om, hvornår de kan forvente indkaldelse, samt at patientens telefonnummer oplyses ved henvisning.

Er der behov for en akut vurdering, skal patienten ses i skadestuen i Aabenraa.

En præcis og detaljeret henvisning er afgørende for, at vi kan vurdere patientens behandlingsbehov korrekt.

For os indeholder ” Den gode henvisning” derfor oplysninger om:

• Sårets placering, størrelse og sideangivelse.
  • Sårets alder (hvor længe har såret stået på)
  • Sårets ætiologi (hvordan er såret opstået)
  • Patientens sygdomshistorik (diabetes, nyresygdom, iskæmisk sygdom)
  • Pulsforhold/vaskularitet og følesans (neuropati)
  • Behandling indtil videre

For yderligere information om sårambulatoriet, henvises til Sygehus Sønderjyllands hjemmeside:

Gå til informationsside fra Sårambulatoriet

Vi ser frem til at modtage jeres gode henvisninger.

Mette Isak Abramsson
Ledende overlæge