Kunsten at skrive en artikel

Lær at skrive videnskabelige artikler på dette kursus, og få dit eget manuskript færdig ved kursets afslutning

Formål

Formålet med kurset er at introducere deltagere til principperne i, hvordan man strukturerer, skriver og publicerer en videnskabelig artikel.

Målgruppe

Kommende og let trænede forfattere af videnskabelige artikler som fx specialestuderende, ph.d.-studerende og unge forskere.

Indhold

Kurset vil gennemgå en systematisk tilgang til at skrive en videnskabelig artikel.

Der vil også være fokus på valg af tidsskrift, og indsendelsesproceduren herunder editors rolle, forslag til reviewere, håndtering af revieweres kommentarer mv.

Under kurset vil du også få mulighed for at lære mere om dine kollegaers forskningsområder ved at kommentere på deres arbejde – og de vil også kommentere på dit.

Under kurset skal du medbringe din computer, da der vil være skriveøvelser undervejs.

Inden kurset skal du have overvejet et formål for din artikel.

Det vil være en fordel at være i gang med dit forskningsarbejde, inden kurset afholdes, men det er ikke nødvendigt at have indsamlet data endnu.

Efter kurset vil deltagerne være I stand til at:

• Identificere og analysere strukturen i en videnskabelig artikel inkl. IMRaD formatet
  • Generere udkast til en videnskabelig artikel baseret på den foreskrevne struktur
  • Forklare forfatterrækkefølgen
  • Gennemgå og kommentere på manuskripter udarbejdet af kollegaer
  • Genkende processen for indsendelse (submission) og vurdering af et videnskabeligt manuskript
  • Adressere kommentarer fra reviewere på struktureret vis

Kursuscertifikat

Gennemførsel af kurset resulterer ikke i ECTS-point – men forhåbentlig velskrevne artikler, der nemt bliver antaget til publikation

Underviser

Lektor Lene Juel Kjeldsen, MOK, IRS, SHS

Varighed