Lad os tale om forskning

Podcast om forskning på Sygehus Sønderjylland produceret af to ph.d.-studerende, Silja Hvid Overgaard og Nathalie Fogh Rasmussen

”Lad os tale om forskning”

Dette er titlen på podcasten, der skal være med til at gøre forskningen ved Sygehus Sønderjylland mere synlig.

Podcasten er produceret af to ph.d.-studerende, Silja Hvid Overgaard og Nathalie Fogh Rasmussen.

I hvert afsnit er der en ny forsker, der fortæller om sit projekt – på en måde, der er til at forstå.

Måske er du patient, pårørende eller ansat på sygehuset og interesseret i at høre mere om den forskning der foregår?

Hvis det er dig, så kan du finde podcasten i Spreaker Podcast Player, Apple Podcasts, Podcast Addict og Spotify. Lyt til den direkte på din telefon.

Du kan også finde den på internettet på Spreaker.dk:

Gå til Spreaker.dk og lyt til podcasten

Afsnit 1:

Vigtigheden af forskning på Sygehus Sønderjylland v/lægelig direktør, Peter Sørensen, og koordinerende forskningsleder, Christian Backer Mogensen.

Link til afsnit 1

Afsnit 2:

Kan vi forbedre den billeddiagnostiske udredning af lungebetændelse? v. Morten Hjarnø Lorentzen

Link til afsnit 2

Afsnit 3:

Hvad betyder de pårørendes kompetencer i forbindelse med den ældre patients akutte indlæggelsesforløb? v. Eva Hoffmann

Link til afsnit 3

Afsnit 4:

I dette afsnit har Silja snakket med molekylærbiolog og ph.d. Signe Bek Sørensen, som er en del af forskerservice ved Sygehus Sønderjylland samt arbejder på afdelingen for Blodprøver, Biokemi og Immunologi. Hun er i gang med et spændende forskningsprojekt, hvor hun ved at analysere tarmbakterier forhåbentligt kan forbedre det nuværende screeningsprogram for tyktarmskræft.

Link til afsnit 4

Afsnit 5:

Sygdom hos plejehjemsbeboere - akutte indlæggelser eller behandling på plejehjemmet? v. Gitte Schultz Kristensen

Link til afsnit 5