Sygehus Sønderjylland modtager stor bevilling til nyt forsøg.

Sygehus Sønderjylland har netop modtaget en bevilling på 2,5 millioner kroner fra Region Syddanmark. Denne bevilling, som i øvrigt sjældent uddeles, bliver for første gang tildelt Sygehus Sønderjylland.

Normalt ligger bevillingsgrænsen på 1 million kroner, når Region Syddanmark uddeler midler til forskning. Men én gang årligt afsætter de en pulje på 2,5 millioner kroner til projekter af særlig strategisk betydning.

Hvis man skal have fingrene i disse midler kræver det, at projekterne har en stærk forskergruppe og et tæt samarbejde på tværs af institutioner, hvilket gør det sjældent, at midlerne uddeles.

I år er den, som eneste hospital i Region Syddanmark, gået til Sygehus Sønderjylland.

-   Det er vist aldrig sket før, at Sygehus Sønderjylland har fået så stor en regional bevilling, siger forskningschef på Sygehus Sønderjylland, Christian Backer Mogensen

Projekt med 4000 patienter

Projektet, der har modtaget finansieringen, hedder "IV versus peroral antibiotika behandling".

Formålet med projektet er først at gennemføre et lodtrækningsforsøg med 4.000 patienter, som derefter opdeles i to grupper.

Forsøget vil så undersøge, om en hurtig overgang fra intravenøs antibiotikabehandling til oral (tabletter) antibiotikabehandling er lige så effektiv som fortsat intravenøs behandling.

Hvis det viser sig at være tilfældet, vil det kunne spare både sengedage og betydelige personaleressourcer.

Forskningschef Christian Backer Mogensen, som står i spidsen for det nye forskningsprojekt

Samarbejde mellem flere sygehuse

Projektet er et samarbejde mellem flere regioner, hvor Region Syddanmark er repræsenteret ved Sygehus Sønderjylland, Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Lillebælt, samt Region Hovedstaden, som er repræsenteret ved Rigshospitalet, Herlev Hospital og Hvidovre Hospital.

Midlerne er dog øremærket til de syddanske partnere, med Sygehus Sønderjylland i spidsen for hele projektet.

Forskningschef på Sygehus Sønderjylland, Christian Backer Mogensen, som er hovedforsker (principal investigator) på projektet, siger:

- Vi er meget glade for, at vi har fået den her store bevilling til projektet på Sygehus Sønderjylland. Vi skal selvfølgelig løfte den her opgave i samarbejde med de andre sygehuse, men vi er meget stolte over, at det er os, der har ”førertrøjen” i det her projekt.

Endnu en bevilling

Med denne bevilling understreges det at Sygehus Sønderjylland har fået opbygget et stærkt forskningsmiljø og evner at tiltrække betydelige midler til projekter, som er med til at forbedre patientbehandlingen.

Sygehus Sønderjylland fik også en bevilling på 1 million kroner til et studie hvor man under skulderoperation vil indsprøjte stamceller i skulderleddet for derved at fremme helingen.

Det er Professor Lars Henrik Frich, som i samarbejde med institut for molekylær medicin har udviklet metoden, som nu skal afprøves i det sønderjyske.

Professor Lars Henrik Frich