Forskningsprojekt fra Sygehus Sønderjylland vinder én million

Med sit projekt om livskvalitet hos skrøbelige patienter efter indlæggelse på intensivafdeling vandt overlæge og forsker, Gunhild Kjærgaard-Andersen dette års udgave af Et Sundere Syddanmark. Med sejren følger 1 million kroner, som skal benyttes til forskningsprojektet.

Det var en lettet, udmattet og ovenud lykkelig Gunhild Kjærgaard-Andersen, der tog imod klapsalver og kram på scenen i Videnbyen ved SDU i Odense i går.

- Jeg er megastolt. Én ting er pengene, men det er endnu vigtigere, at så mange mennesker også mener, at vores projekt er nødvendigt. Nu har vi fået ressourcer til at blive klogere på noget, der rører os alle sammen, siger Gunhild Kjærgaard-Andersen.

Op til finaleaftenen har Gunhild Kjærgaard-Andersen, ved siden af sit daglige arbejde som leder af akutlægebilerne i Sønderborg og Aabenraa, knoklet for at få så mange som muligt, til at få øjnene op for det vigtige forskningsprojekt, så det var en tydeligt berørt overlæge, som tog imod den store check.

- Jeg er simpelthen så glad, at jeg næsten ikke kan forstå det. De seneste uger har Et Sundere Syddanmark taget rigtig meget af min tid, så jeg er godt brugt. Men selvfølgelig mest af alt bare virkelig lykkelig over, det lykkedes, siger Gunhild Kjærgaard-Andersen.

Forskningsprojektet, der skal undersøge livskvalitet hos skrøbelige patienter efter indlæggelse på intensiv afdeling, modtager altså nu 1 million kroner.

- Det betyder at vi kan få sat ekstra fokus på emnet og dermed virkelig komme i dybden med det her vigtige felt, der berører os alle sammen, siger den lykkelige vinder.

Forskning i front

I det hele taget er Sygehus Sønderjylland i færd med at udvikle sig til en forskningshub. Ikke kun i Region Syddanmark, men også nationalt.

Der afsættes hvert år fast en pulje på 2% af sygehusets budget til at styrke forskningen

-  Vi satser stort på forskning her på Sygehus Sønderjylland. Vi er gode til at tiltrække dygtige medarbejdere og har udvidet forskningsafdelingen markant henover de seneste år, fortæller forskningsleder Christian Backer Mogensen

Et sundere Syddanmark er et samarbejde mellem Region Syddanmark, Syddansk Universitet, TV2Fyn og TV SYD. Konkurrencen skal udbrede kendskabet til den forskning, der foregår på alle regionens sygehuse.

Pengene til præmierne kommer fra Region Syddanmark, der hvert år afsætter penge til forskning.

Gunhild står med kæmpe check på scenen
Hele Sygehus Sønderjylland holdet på scenen
Overlæge og forsker Gunhild Kjærgaard-Andersen griner til sine kolleger