Glucose-tolerance(glucose p.o., 120 min), stofk. til udredning for diabetes mellitus, Pt-

Fakta om analysen

Analysenavn Pt—Glucose-tolerance(glucose p.o.,120 min); stofk. til udredning for diabetes mellitus

Kortnavn Glukose belastning(120min)gruppe;Pt
Synonym OGTT
Forkortelse GLKB120
IUPAC - kode NPU14915
Kvantitetsnummer 500233
Instruktion for rekvirent

Glukosebelastningen skal forudbestilles af rekvirenten ved henvendelse til blodprøvetagningsambulatoriet.

Patienten må ikke ryge, spise eller drikke (1-2 glas vand er tilladt) i 8 timer før belastningen.
Belastningen foregår ved, at der tages en P—Glucose; stofk.(0 min), hvorefter patienten drikker en opløsning indeholdende 75 g glukose. Der tages P—Glucose; stofk.(120 min) 2 timer efter glukoseindtagelsen.
OBS Såfremt patienten mener, at han/hun ikke kan indtage den angivne væskemængde i den fastsatte tid, kan testen ikke gennemføres.

Patienten må under hele forløbet hverken drikke, spise, ryge, sove eller udøve fysisk aktivitet.

Prøvemateriale

3 mL blod stabiliseret med FCmix.

Holdbarheden er 24 timer ved stuetemperatur.

Prøvetagning Belastningen udføres af personale fra Blodprøver, Biokemi og Immunologi.

Referenceinterval
Analyseusikkerhed 6 %
Unormale værdier

Testen er indiceret ved mistanke om diabetes mellitus hos patienter, hvor HbA1c ikke kan anvendes eller er inkonklusiv. Normalt stilles diagnosen diabetes mellitus på asymptomastiske patienter ved måling af Hb(B)-Hæmoglobin A1c (IFCC)

Tolkning:

• P-Glukose, 2-timers værdi <7,8 mmol/L: Normal glukosetolerance, diabetes er usandsynlig.
  • P-Glukose, 2-timers værdi 7,8-11,0 mmol/L: Nedsat glukosetolerance (IGT).
  • P-Glukose, 2-timers værdi > 11,1 mmol/L: Diagnostisk for diabetes mellitus.

Hvis ingen symptomer på diabetes, skal resultatet bekræftes ved en ny undersøgelse.

Kilde: www.sundhed.dk

Seneste opdatering 17.03.21