Hvordan implementerer vi i et Sundhedsvæsen med personalemangel (sygeplejerskemangel)

Arrangør: Odense Universitetshospital

Mangel på sygeplejersker ses overalt i det Danske sundhedsvæsen. Der er brug for at få kigget arbejdsgange, patientflow og personaleflow efter i sømmene.
Vi skal lave forbedringer for at frigive ressourcer i en travl hverdag. Sygeplejerskerne/plejepersonale har svært ved at overskue deltagelse i forbedringsprocesser, da det føles som en ekstra arbejdsopgave at implementere forbedringer i en afdeling.

Hvordan kan vi hjælpe sygeplejersker/plejepersonale med at implementere forandringer/forbedringer i deres travle hverdag?

Oplægsholdere

Forbedringskonsulenter, Charlotte Fausbøll og Susanne Førgaard

Indhold

Hvordan er det at være leder i en afdeling med mangel på sygeplejersker, samtidig med at opgaverne blot bliver flere og mere komplekse?

Du ved, at der er behov for at skabe forbedringer, men ved ikke hvordan du skal finde tiden til det. Oversygeplejerske fra afd. X4 på OUH kommer med et indlæg om dette dilemma.

På samme vis vil en sygeplejerske fra afdelingen holde et oplæg om, hvordan det opleves som sygeplejerske at skulle navigere i en travl hverdag, når der samtidig er et pres fra ledelsen om at forbedre og implementere nye tiltag.

Forbedringsteamet på OUH har igennem data og observationer set på arbejdsgangene på afd. X4, og de vil præsentere den nuværende situation.

Form

Oversygeplejerske fra X4, vil holde et kort oplæg med lederperspektiv. Ligeledes vil en sygeplejerske fra X4, holde et oplæg med medarbejder-perspektiv. Forbedringskonsulent præsenterer observationer foretaget på afd. X4.

Med afsæt i præsentationen af observationer og ”den nuværende situation” for afd. X4, vil vi skabe rum for drøftelse af konkrete udfordringer.

Vi vil sammen anvende værktøjer fra Den Syddanske Forbedringsmodel, som skal hjælpe os med at nå i mål med følgende spørgsmål:

Hvordan kan vi med respekt for manglende personaleressourcer, implementere forbedringer, som kan være med til at give tid og ro til de personaleressourcer, der er tilgængelige?

Forventninger til deltagerne

At de deltager aktivt i drøftelserne om hvordan man med respekt for afdelingernes manglende ressourcer, kan komme i mål med implementering af forbedringer.

Forventet udbytte for deltagerne

At deltagerne igennem vidensdeling og drøftelser får inspiration og ideer til, hvordan man kan arbejde med forbedringer i afdelinger, hvor der er mangel på ressourcer.

Resultater