Rolleskift i et forbedringsspor i et døgnafsnit, og deraf afledte implementeringsmæssige udfordringer

Arrangør: Psykiatrien i Region Syddanmark

Klinikere og workshopdeltagere beretter om egne oplevede problemer med implementeringen af nye arbejdsgange efter endt workshop. Klinikerne fremlægger deres oplevelser og erfaringer i forhold til at skifte roller undervejs i processen, og lægger herefter op til drøftelse mellem deltagerne og oplægsholderne.

Oplægsholdere

• Oversygeplejerske Maja Kate Pedersen
  • Plejepersonale Nanna Madsen
  • Understøttet af lokal forbedringskonsulent Caroline B Pedersen

Indhold

Velkomst og kort præsentation af det forbedringsspor, der skal danne rammen om den videre drøftelse.

De implementeringsmæssige udfordringer tydeliggøres.

Det overordnede tema for sessionen vil være de skiftende aktør-roller, der naturligt er under en forbedringsworkshop, samt de ufrivillige rolleskift som det aktuelle forbedringsspor og deraf forbedringsworkshoppen var underlagt.

• Hvad sker der, når det er nødvendigt at skifte roller undervejs?
  • Hvordan sikres det, at den tildelte rolle indtages og fastholdes efter endt workshop?
  • Hvordan kan et kontinuert fokus på de vedtagene forbedringer sikres i praksis?
  • Og hvad gør det ved implementeringen at deltagerne skal indtage forskellige roller?

Form

Der vil være en kort præsentation af de forskellige implementeringsmæssige udfordringer, efterfulgt af drøftelse i mindre grupper samt dialog mellem deltagerne og oplægsholderne.

Forventninger til deltagerne

Ønsker at dele egne erfaringer fra praksis, agere lyttende og reflekterende.

Forventet udbytte for deltager

Erfaringer og oplevelser fra andre deltagere, som har været i lignende situationer. Viden om hvordan lignende implementeringsmæssige udfordringer håndteres andre steder og dermed få viden som kan biddrage til læring i egen praksis.

Resultater