Ambassadør modtager 200 senge

I forbindelse med udfasningen af gamle senge fra Sygehus Sønderjylland har Ghanas ambassadør i Danmark i dag overværet pakningen af senge, der allerede om fire uger kommer ud på sygehuse i Ghana.

Sygehus Sønderjylland har netop indkøbt 480 nye senge, men de gamle senge er stadig i så god form, at 380 af dem er brugbare. Disse senge bliver via NGO’en Global Medical Aid givet til sundhedsvæsnerne i Ghana og Burundi – henholdsvis 200 senge til Ghana og 180 senge til Burundi.

I den forbindelse har Ghanas ambassadør, Amerley Ollennu Awua-Asamoa, i dag været forbi Sygehus Sønderjylland for at overvære pakningen af de første senge.

- Sengene har en utrolig god stand, og jeg er glad for, at sygehuset sender dem videre til Ghana, hvor vi udbygger sundhedsvæsnet og derfor har brug for utroligt meget udstyr, siger Amerley Ollennu Awua-Asamoa.

På Sygehus Sønderjylland er der også glæde over, at sengene kan bruges et andet sted.

- Jeg er utroligt glad for, at vores gamle senge stadig har en stand, der gør, at de kan gøre gavn i Afrika, siger Peter Fosgrau og fortsætter.

- I forhold til danske forhold og de krav der er til hospitalssenge her i landet, kan vi ikke afhænde sengene lokalt, men de er stadig fuld funktionsdygtige og over den standard, der typisk er i Ghana og Burundi, så på den her måde får de forlænget livet ganske betragteligt.

Sygehuset har ikke nogen udgifter i forbindelse med donationen, da transporten bliver betalt af Global Medical Aid.

Nødvendigt med udskiftningen

Udskiftningen af alle hospitalssengene på Sygehus Sønderjylland bunder i, at sygehuset har fået en ny sengevasker, der er meget hård ved de nu tyve år gamle senge.

- Rammerne på sengene er 20 år gamle og slet ikke bygget til at komme igennem en meget effektiv sengevasker, så derfor har vi nu skiftet alle sengene ud, fortæller Peter Fosgrau.

Selv om det koster en udskiftning af alle sengene at bruge sengevaskeren, er den et nødvendigt redskab, hvis hygiejnen skal være i top.

- Tidligere blev alle senge vasket med håndkraft, men det tager lang tid og er også hårdt for portørerne, der står med opgaven. Samtidig giver en automatiseret sengevasker en meget bedre hygiejne på meget kortere tid, så det er et stort plus, argumenterer Peter Fosgrau.

Endnu har Sygehus Sønderjylland kun en sengevasker i Aabenraa, men i forbindelse med en kommende ombygning i Sønderborg, kommer der også en sengevasker der.