Kvaliteten på Sygehus Sønderjylland i fortsat stigning

Dagens Medicin har netop kåret de afdelinger, der er landets bedste, og her scorer Sygehus Sønderjylland 10 førstepladser ud af 61 mulige. Det er en stigning fra sidste år, hvor sygehuset fik 7 førstepladser ud af 70 mulige.

Sygehus Sønderjylland arbejder målrettet med at forbedre kvaliteten, og det viser sig nu, at det har en effekt i de nationale kvalitetsdatabaser. Således har Dagens Medicin i deres årlige gennemgang af databaserne fundet ud af, at Sygehus Sønderjylland er det bedste sygehus til 10 forskellige behandlinger ud af de 61 behandlingstyper, som indgår i sammentællingen. Det svarer til, at Sygehus Sønderjylland er løbet med 16 procent af alle førstepladser, hvilket er en forbedring fra sidste år, hvor det ’kun’ var 10 procent af førstepladserne, der gik til det sygehuset i Sønderjylland.

- Det er flot, at vi får så mange førstepladser, men det er også et fokusområde for os, så derfor skal vi fortsætte med at sætte ind og have fokus på kvaliteten, siger Bjarne Dahler-Eriksen, der er lægefaglig direktør på Sygehus Sønderjylland.

Sønderborg er samlet nummer 2

Der er i alt 32 sygehusenheder med i kåringen, og på Sygehus Sønderjylland indgår Sønderborg og Aabenraa som to forskellige enheder. Sønderborg har fået i alt seks førstepladser, og det giver matriklen i Sønderborg en samlet andenplads blandt de mindre hospitaler.

Aabenraa har fået fire førstepladser, og det rækker til en samlet syvendeplads i kategorien mellemstore hospitaler kun et mulehår efter Esbjerg og Kolding, der sidder på en samlet femteplads. Faktisk er det kun 0,1 procentpoint der adskiller Aabenraa fra også at være nummer fem.

- Det er god læsning at dykke ind i resultaterne fra Dagens Medicin, for ud over de kolde fakta har tidsskriftet også lærerige artikler, der fortæller, hvad andre har gjort for at ligge flot, og det er en god inspirationskilde til, at alle sygehuse fremover kan blive endnu bedre, forklarer Bjarne Dahler-Eriksen.

Både kvalitet og patientoplevelse

Når Dagens Medicin tæller sammen bruger de en lang række kvalitetsdatabaser, hvori de enkelte afdelinger angiver forskellige parametre. Sammen med 1248 speciallæger har tidsskriftet udvalgt de vigtigste parametre inden for hver behandlingstype. Kvaliteten af behandlingerne tæller 90 procent i det samlede regnestykke, mens den patientoplevede kvalitet, de såkaldte Landsdækkende Undersøgelser af Patienttilfredshed, LUP, tæller de resterende 10 procent.

- Vi ved, at patienternes oplevelse af behandlingen betyder noget for den enkelte, så det er altså ikke nok at være gode på det faglige, vi skal også sørge for, at patienterne føler nærvær, og at de bliver inddraget i beslutningerne om deres egen sygdom. Derfor er jeg også glad for at fortælle, at det faktisk er faktisk fokusområde for os i den kommende tid, hvor vi i højere grad vil implementere værktøjet Fælles Beslutningstagning, siger Bjarne Dahler-Eriksen.

Fakta:

Sygehus Sønderjylland har som samlet hele fået 10 førstepladser i Dagens Medicins kåring af de bedste behandlingstyper. Sygehusets to store matrikler er delt op hver for sig, og her ses de forskellige førstepladser.

• Anæstesi
  • Dialyse
  • Apopleksi
  • Demens
  • Melanom (modermærkekræft)
  • Navle- og arbrok
  • Hysterektomi (fjernelse af livmoder)
  • Tidlig graviditetskomplikationer og abort
  • Blødende mavesår
  • Melanom (modermærkekræft)

Dermed har Sygehus Sønderjylland fået 10 førstepladser ud af 61 mulige (16,4 %). Sidste år havde sygehuset 7 ud af 70 mulige (10 procent).

Hele listen findes hos Dagens Medicin her: https://dagensmedicin.dk/de-dygtigste-inden-for-61-behandlinger/ Det kræver login til Dagens Medicin at læse artiklerne.