Ny lægelig direktør på Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland har nu fundet en ny lægelig direktør. Det bliver Peter Sørensen, som kommer fra en stilling som ledende overlæge på Onkologisk Afdeling på Odense Universitetshospital, men er født og opvokset i Sønderjylland. Han tiltræder 1. juli 2020.

56-årige Peter Sørensen bliver ny lægelig direktør på Sygehus Sønderjylland.

56-årige Peter Sørensen bliver ny lægelig direktør på Sygehus Sønderjylland. Han tiltræder stillingen 1. juli 2020 og tager dermed over efter Bjarne Dahler-Eriksen, der er ansat som lægelig direktør på Odense Universitetshospital (OUH).

Peter Sørensen er uddannet læge med speciale i onkologi og har siden 2011 været ledende overlæge på Onkologisk Afdeling på OUH med cirka 450 ansatte under sig. Før det har han blandt andet haft en lederstilling på et amerikansk ledet hospital i De Forenede Arabiske Emirater.

Peter Sørensen har et godt kendskab til Sønderjylland, da han både er født og opvokset i området og har haft turnus i det sønderjyske, da han blev uddannet som læge.

Ledelseserfaring og kendskab til regionen

Regionsdirektør Jane Kraglund byder Peter Sørensen velkommen som en del af direktionen på Sygehus Sønderjylland:

- Peter Sørensen har mange års ledelseserfaring inden for sundhedsvæsnet og et stort kendskab til regionens værdier og kultur efter flere års ansættelse på OUH. Han har arbejdet målrettet med værdibaseret ledelse og den syddanske forbedringsmodel og har opnået gode resultater som ledende overlæge på OUH, så jeg ser ham som den helt rette til stillingen. At han samtidig kender Sønderjylland både fra sin opvækst og sin uddannelse som læge er kun et plus.

Der var 6 ansøgere til stillingen.

En dygtig og engageret leder

Som lægelig direktør kommer Peter Sørensen til at indgå i Sygehus Sønderjyllands direktion, som består af administrerende sygehusdirektør Peter Fosgrau og sygeplejefaglig direktør Eva Nielsen. Han vil sammen med den øvrige direktion få ansvaret for at lede og udvikle Sygehus Sønderjylland.

Derudover vil Peter Sørensen få en særlig rolle på det lægefaglige område, hvor han blandt andet skal arbejde med at forbedre patientforløbene på tværs af sygehusets specialer og matrikler, at styrke sygehusets uddannelsesmiljø i forhold til videreuddannelse for læger og at sikre, at sygehuset også i fremtiden kan tiltrække kvalificerede læger.

Administrerende sygehusdirektør Peter Fosgrau glæder sig til samarbejdet:

- Jeg kender Peter som en dygtig og engageret leder, der med succes har stået i spidsen for en stor og kompleks afdeling på OUH, og som har et stort ledelsesnetværk både lokalt og nationalt. Peters erfaring og tilgang til udvikling af faglighed og organisation passer rigtig godt til Sygehus Sønderjylland. Jeg ser frem til at få ham med ombord.

Glæder sig til at blive en del af sygehusets positive udvikling

Peter Sørensen ser frem til at blive en del af direktionen på Sygehus Sønderjylland:

- Sygehus Sønderjylland er i en meget positiv udvikling på en lang række områder, både når det gælder behandlingskvalitet, medarbejdernes trivsel og rekruttering af dygtige medarbejdere. Derudover er hele forskningsområdet ved at blive styrket. Jeg glæder mig til at blive en del af den udvikling.

I forbindelse med jobskiftet flytter Peter Sørensen fast til Sønderjylland, hvor han har en bolig i nærheden af Årøsund.

Fakta om Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland består af akutsygehuset i Aabenraa, specialsygehuset i Sønderborg og daghospitalet i Tønder.

Sygehuset beskæftiger ca. 3.000 medarbejdere og har årligt cirka 45.800 indlagte patienter og flere end 446.000 ambulante besøg.

Sygehus Sønderjylland er i gang med en række omfattende om- og udbygninger, der skal fremtidssikre sygehuset. I februar 2020 indviede Sygehus Sønderjylland et nyt akutsygehus i Aabenraa, og i slutningen af 2020 forventes det nye ambulatorietorv på specialsygehuset i Sønderborg at være indflytningsklart.

Fakta om Peter Sørensen

Peter Sørensen er uddannet cand.med. fra Aarhus Universitet (1. del) og Odense Universitet (2. del) i 1990, og blev i 1999 speciallæge i onkologi. Han har desuden en Fleksibel Master i Offentlig Ledelse (FMOL) fra Syddansk Universitet/Aarhus Universitet i 2015.

Siden 2011 har Peter Sørensen været ansat som ledende overlæge på Onkologisk Afdeling på Odense Universitetshospital. Forud for det var han først stedfortrædende for den ledende overlæge (2008-2010) og dernæst fungerende ledende overlæge (2010-2011).

Tidligere har Peter Sørensen været ansat som faglig og administrativ leder af strålebehandlingsafsnittet på det amerikansk-ledede hospital Tawam Hospital i De Forenede Arabiske Emirater (2007- 2008).