Stephanie Lose på besøg i det nye covid-19-testcenter

Torsdag slår Sygehus Sønderjylland dørene op til det nye covid-19-testcenter på Skånevej i Rødekro, og i den anledning kom regionsrådsformand Stephanie Lose forbi for at se lokalerne inden åbningen.

Fra torsdag morgen skal man køre mod Skånevej i Rødekro, hvis man gerne vil podes for covid-19. Sygehus Sønderjylland lukker nemlig podeteltene ved selve sygehuset, da efteråret og den kommende vinter gør arbejdet svært for poderne. Det nye covid-19-testcenter kan pode op mod 2000 borgere om dagen, og det er en firedobling af den eksisterende kapacitet.

Stephanie Lose besøger alle testcentre

Regionsrådsformand Stephanie Lose vil gerne se alle testcentrene i hele regionen, og derfor slog hun i dag et smut forbi testcenteret i Rødekro. Testcenteret er indrettet i en gammel møbelbutik, der har stået tom i en årrække. Lokalerne fik da også et anerkendende nik af Stephanie Lose, som kunne konstatere, at det indtil videre er det eneste testcenter med gulvtæppe i venteområderne.

- Jeg synes, det er rigtig godt at se, at vi nu også er ved at være klar til at flytte i vintersikrede lokaler her i Aabenraa, det har vi glædet os rigtig meget til, siger Stephanie Lose.

Regionsrådsformanden slår også på, at de nye større testfaciliteter i Rødekro kommer på det rigtige tidspunkt, da der har været mangel på testkapacitet i det sønderjyske.

- Vi har ikke haft plads nok i de eksisterende telte, og det har været svært at følge med efterspørgslen, forklarer Stephanie Lose og uddyber, at der i hele regionen bliver skaleret op, så der generelt kan blive podet langt flere borgere end hidtil.

Borgmesteren er også tilfreds

Foruden Stephanie Lose deltog borgmesteren i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen, også i rundvisningen, og han er glad for den nye placering. Det er nemlig sådan, at Sygehus Sønderjylland har estimeret, at en podning tager cirka to minutter, og med 12 podekabiner kan der podes, hvad der svarer til seks personer i minuttet, hvis testcenteret kommer op på sin maksimale kapacitet. Dermed vil der også komme en væsentlig øgning i antallet af biler, der skal til og fra.

- Placeringen her i Rødekro er god, da bymidten i Aabenraa ikke ville kunne tage et så stort flow af biler, som skal forbi her hver dag, siger Thomas Andresen.