Sygehuset i Sønderborg er Danmarks bedste mindre hospital

Sygehus Sønderjylland, Sønderborg er kåret som 'Danmarks bedste mindre hospital' af den uafhængige nyhedsavis om sundhedssektoren, Dagens Medicin. Første pladsen er kommet i hus på baggrund af en høj kvalitet og standard indenfor alle de områder, sygehuset bliver målt på og ikke mindst, fordi sygehuset også har opnået fire førstepladser inden for de målte behandlingsområder.

Sygehus Sønderjylland Sønderborg er netop blevet kåret til Danmarks Bedste Hospital i kategorien 'mindre hospitaler' af den uafhængige nyhedsavis om sundhedssektoren, Dagens Medicin.

Sidst det skete var i 2010, men nu er det endeligt sket igen. Sygehuset i Sønderborg er kåret som Danmarks Bedste Hospital af Dagens Medicin.

- Det er helt utroligt flot, at Sygehus Sønderjylland Sønderborg løber med den samlede kåring som Danmarks Bedste Hospital i kategorien ’mindre hospitaler’, siger en storsmilende administrerende direktør på Sygehus Sønderjylland, Peter Fosgrau, og fortsætter.

- Men det er nu heller ikke noget, man kommer sovende til. Jeg er klar over, at der ligger meget hårdt, målrettet og professionelt arbejde bag kåringen, så jeg vil benytte lejligheden til at rose alle, der på den ene eller anden måde har været med til, at det her er lykkes for os.

Høj kvalitet over hele linjen

Sygehuset i Sønderborg bliver målt på i alt 20 forskellige behandlingsområder, hvor kvaliteten og standarden ligger på et gennemgående flot og højt niveau. Men derudover er der fire områder, hvor sygehuset gør set særligt godt.

- Ud af tyve mulige løber vi også med fire førstepladser inden for konkrete behandlingsområder, og det er bestemt også værd at fejre, siger Peter Fosgrau.

De fire førstepladser gives i kategorierne anæstesi, navle- og arbrok, KOL og apopleksi. Særligt i forhold til apopleksi klarer Sygehus Sønderjylland det godt, da det endnu engang er lykkes at vælte Aarhus Universitetshospital ned fra førstepladsen.

Der er ikke plads til en slapper

Helt i toppen af skalaen er der kamp om førstepladserne, og det er marginaler, der gør, at Sygehus Sønderjylland Sønderborg løber med sejren i forhold til sidste års vinder, Regionshospitalet Silkeborg. Der er heller ikke tale om en konkurrence, der kan vindes med at performe godt en enkelt dag eller en uge.

- Det kræver en indsats gennem hele året, og det er også derfor, vi er enormt glade for, at vores sygehus klarer det så godt, fortæller Peter Fosgrau.

De data, der ligger til grund for kåringerne i Dagens Medicin, kommer fra de nationale kvalitetsdatabaser, hvor stort set alt på landets sygehuse bliver registreret. En gang om året samler Dagens Medicin tallene sammen og kårer de bedste behandlingsområder og de bedste hospitaler. Ud over de målbare facts fra kvalitetsdatabaserne medtager Dagens Medicin også patienttilfredsheden via data fra de Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser, LUP. Disse patientrelaterede betragtninger bidrager med ti procent, når Dagens Medicin udpeger deres samlede vindere.