Sygehus Sønderjylland er stadig bedst til fødsler

I dette års landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser udemærker Sygehus Sønderjylland i Aabenraa sig igen. Det overordnede billede viser, at sygehuset ligger over landsgennemsnittet på en række punkter.

Med resultaterne fra den årlige tilbagevendende Landsdækkende Undersøgelse for Patienttilfredshed (LUP) viser det sig igen, at Sygehus Sønderjylland er rigtig gode til fødsler. Undersøgelsen viser at Sygehus Sønderjylland, ligesom sidste år, placerer helt i top.

- Vi er er rigtig stolte af de flotte resultater for hele forløbet gennem graviditet, fødsel og barsel. Gennem mange år har vi målrettet arbejdet med at undgå unødvendige indgreb under fødslen og har været foregangssted for flere nye tiltag. Personalet er stolte af hvad vi tilbyder. Det er også lykkedes at få opbygget et trygt arbejdsmiljø og et rigtig godt læringsmiljø, og når personalet trives, så ser vi, hvordan det påvirker de fødende. Tilfredse jordemødre giver tilfredse fødende, siger chefjordemoder Trine Andersen.

Det er især det forebyggende arbejde med de gravide, der er med til at give de mange positive svar i undersøgelsen.

- Vi er et af de hospitaler, der har det mest omfangsrige tilbud i jordemoderkonsultationerne, hvor der er flere tilbud afhængigt af behovet f.eks. grundige samtaler omkring fødslen, hvis man har brug for det. Vi gør desuden meget ud af, at vores fødselsforberedelse foregår på små hold og vi tilbyder fødselsforberedelse som webinar. Det giver den gravide mulighed for at selv at vælge hvilken type fødselsforberedelse de ønsker, siger Trine Andersen.

Chefjordemoder Trine Andersen på fødestue

Fødende glade for længden af indlæggelsen

I undersøgelsen giver de fødende udtryk for, at de er meget tilfredse med længden af indlæggelsen. Det handler om, at de nye familier er godt forberedte og har en livline til alle de spørgsmål, der opstår.
- Man får mest ro derhjemme og sover bedst i egen seng. De kan kontakte os med stort og småt de første 7 døgn efter udskrivelsen, og der er løbende kontakt – også med sundhedsplejen. Så har både mor og barn det godt, er familien velforberedt og er vi klar til at hjælpe, hvis behovet opstår, så er familierne glade for at komme hjem, siger Trine Andersen.

Den gode oplevelse som Sygehus Sønderjylland i Aabenraa giver de fødende er skabt gennem fokuseret arbejde igennem flere år.

Vi er stolte over at det igen er lykkedes vores medarbejder at levere denne her høje standard. Selvom det ikke er første gang vi udemærker os, er det bestemt ikke bare business as usual. Det gode resultat kommer fordi afdelingen kontinuerligt arbejder for, at de fødende får den bedst mulige oplevelse og vejledning, siger Eva Nielsen, Sygeplejefaglig Direktør Sygehus Sønderjylland

Læs hele undersøgelsen