Lægestuderende gladest for Sygehus Sønderjylland

En ny stor rapport foretaget blandt alle Region Syddanmarks lægestuderende viser, at de overordnet set er gladest for at være på klinik på Sygehus Sønderjylland.

En ny stor undersøgelse fra SDU blandt 849 lægestuderende viser, at de helt overordnet set er gladest for at være i klinik på Sygehus Sønderjylland. Udover at kåre sygehuset som det bedste sygehus samlet set, viser det sig også, at Kvindesygdomme og Fødsler på Sygehus Sønderjylland Aabenraa er den afdeling, der klarer sig bedst i hele regionen.

- Som lægestuderende er det vigtigt, at opholdet er godt planlagt, så vi hver dag ved, hvad vi kan forvente, og hvem vi skal følges med, siger lægestuderende på 10. semester Mikkel Vilmand og fortsætter.

- Og det er lige præcist det, de gør her på afdelingen, roser han.

En anden vigtig faktor for de lægestuderende er, at de får lov til at gøre noget selv.

- En god klinik er et sted, hvor man får lov til at udføre praktisk kliniske discipliner og får lov til at tale med patienterne, fortæller Mikkel Vilmand, der nu er på sit 5. år som lægestuderende.

Det praktiske håndelag gør ham bedre i stand til selv at tage imod patienter, når han om godt et år er færdig på universitetet.

Direktøren er stolt

Som lægelig direktør på Sygehus Sønderjylland har Peter Sørensen allerede et godt øje til alle de afdelinger, der gør det godt, når der er lægestuderende i klinik.

- Det er vigtigt, at vi som regionssygehus er supergode til at behandle det, langt de fleste patienter fejler, og at vi nu kommer i top blandt 849 lægestuderende viser, at vi har fat i det rigtige, når det kommer til fremtidens læger, siger Peter Sørensen.

Faktisk klarer Sygehus Sønderjylland sig endnu bedre end sidste år, hvor scoren var på 5.11 ud af 6. I år er vurderingen krøbet op på 5.13, og sygehuset er det eneste i regionen, der kommer op over 5 i forhold til de studerendes tilfredshed.