Robot uddeler håndsprit på sygehuset

Sygehus Sønderjyllands nyeste medarbejder spiser ikke andet end lidt strøm, men til gengæld er den et godt supplement i at få patienter og de få besøgende til at huske den gode håndhygiejne.

Blåt og lilla lys på gulvet, en let brummen og en oplæsning af myndighedernes hygiejneanbefalinger indikerer, at Sygehus Sønderjyllands nye håndspritrobot er på vej. Den kører ganske langsomt, så alle kan nå at få sig en dosis håndsprit, og ved faste lokationer holder den også stille i nogle minutter, inden den begiver sig videre.

- Jeg har døbt den ‘E’ Spritte’, smiler Bo Andersen, der er afdelingschef i Service.

Selv om det måske virker som lidt af en unødig gadget, mener Bo Andersen, at den faktisk har et godt formål.

- Den kører rundt og er ganske synlig for alle, der passerer den, og den er lige en ekstra reminder til alle om, at nu er man på et sygehus, og derfor skal hænderne have en ekstra tur, så vi i fællesskab kan passe godt på patienterne og sygehusets personale, forklarer Bo Andersen.

Sygehusets spritrobot kører i Aabenraa, men den er ikke den eneste robot på sygehuset. Faktisk har sygehuset i forvejen en lang række transportrobotter, der kører med varer, forplejning og urent service foruden en avanceret operationsrobot.

Sygehus Sønderjylland er ved at undersøge, om det også kan lade sig gøre at få en spritrobot til Sønderborg.

Robotten ‘E’ Spritte’, der uddeler håndsprit til besøgende på sygehuset i Aabenraa