To arbejdsmiljønomineringer til Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland er den eneste virksomhed i Syd- og Sønderjylland, som er nomineret til Arbejdsmiljørådets Arbejdsmiljøpris, og det endda med nomineringer i to kategorier.

Amira Halim og Dieter Ernst fra M14 foran den store skærm, hvor det er let at se, hvordan de forskellige patienter er scoret i forhold til vold og trusler om vold.

Der er stadig fuld fokus på arbejdsmiljøet på Sygehus Sønderjylland, og der er gang i mange initiativer, der løbende skal gøre det endnu bedre at trække arbejdstøjet på det sønderjyske sygehus.

Indsatsen går ikke ubemærket hen, og nu er hele to afdelinger blevet kåret til Arbejdsmiljørådets Arbejdsmiljøpris.

- Vi er den eneste virksomhed med hovedsæde i det syd- og sønderjyske, der er nomineret. Det er vi stolte af, men det er også et udtryk for, at vi har et stort fokus på netop arbejdsmiljø, siger Peter Fosgrau, der er administrerende direktør på Sygehus Sønderjylland og fortsætter.

- Det skal være godt at gå på arbejde på Sygehus Sønderjylland, også selv om der er travlt, og derfor har vi også arbejdsmiljøet som en prioriteret indsats i alle afdelinger.

En i Sønderborg og en i Aabenraa

I Sønderborg er det Medicinske Sygdomme, afsnit for diabetes, hormon og nyresygdomme, der er nomineret i kategorien psykisk arbejdsmiljø, hvor afdelingen har arbejdet med at forebygge vold og trusler. Blandt andet ved at indføre den såkaldte Brøset Violence Checklist, der er et værktøj, som personalet kan bruge til at vurdere, om en given patient kan risikere at blive voldelig eller truende.

I Aabenraa er det Fælles Akutmodtagelse, der har arbejdet intensivt med at sikre, at nyuddannede får en langt bedre introduktion til den ellers meget travle afdeling. Det har været med til at trivslen er steget markant.

Begge afdelinger glæder sig over nomineringerne, da de har arbejdet hårdt, men det må ikke blive en sovepude.

- Der kan ske utroligt meget med arbejdsmiljøet på en afdeling i løbet af bare to måneder, så vi holder fast, siger oversygeplejerske Helle Overgaard fra Fælles Akutmodtagelse.

Hun suppleres af Anette Brink, der er oversygeplejerske på Medicinske Sygdomme Sønderborg/Tønder.

- Man bliver aldrig færdig med at arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet.

Vinderne af Arbejdsmiljøprisen 2020 kåres tirsdag den 21. april i DGI-byen i København.

Pressemeddelelser