Sygehus Sønderjyllands mavetarmkræftkirurger er landets bedste, igen

Endnu engang har Dagens Medicin kåret mavetarmkræftkirurgerne på Sygehus Sønderjylland som værende landets bedste, og det endda med en score på 100 ud af 100 point.

Hver dag bliver arbejdet på alle landets sygehuse målt og vejet. Stort set alt bliver registreret og sendt til nationale kvalitetsdatabaser. En gang om året samler tidsskriftet Dagens Medicin op på alle registreringerne i det, de selv kalder Danmarks Bedste Hospital. Ud over de målbare facts fra kvalitetsdatabaserne medtager Dagens Medicin også patienttilfredsheden via data fra de Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser, LUP. Disse patientrelaterede betragtninger bidrager med ti procent, når Dagens Medicin udpeger deres samlede vindere.

Her i februar offentliggør Dagens Medicin alle deres kåringer, og i første runde har de kåret mavetarmkræft-lægerne på Sygehus Sønderjylland som Danmarks bedste.

- Det er utroligt flot og en stor ære at få, siger lægefaglig direktør på Sygehus Sønderjylland Peter Sørensen og fortsætter.

- Når man tilmed kan score 100 point ud af 100 mulige, så ved man som sygehus, at man gør tingene helt efter bogen, og det er jeg da utrolig stolt over på sygehusets vegne.

Det er langt fra første gang, afdelingen bliver kåret som nummer 1. Tidligere havde de førstepladsen i en årrække, men sidste år måtte de nøjes med en andenplads.

Mange parametre

Inden en afdeling af Dagens Medicin bliver erklæret som sejrherre, er der dog mange ting, man som fagprofessionel på et sygehus skal huske.

På det mavetarmkræftkirurgiske område skal man have drøftet patienterne i multidisciplinære teams, man skal udtage kræftvæv, der efterfølgende skal bekræftes af mindst to speciallæger i patologisk anatomi, og ved operation for endetarmskræft, skal kirurgen sikre, at der er fri afstand på minimum én millimeter fra primærtumoren til skærefladen, hvilket kun bliver opfyldt af to hospitaler i Danmark, hvoraf Sygehus Sønderjylland er det ene.

Der er således med kåringen ikke tale om, at kirurgerne har vundet en enkeltstående konkurrence, der er tale om, at hele afdelingen gennem hele året har ydet en stærk og målrettet indsats, hvor de hele tiden har opfyldt de forskellige nationale kvalitetskrav.