40 års jubilæer på stribe: Sygehuset i Tønder kan noget særligt

De kan noget særligt i Tønder. Fire gange over de seneste år, har medarbejdere fået dronningens fortjenstmedalje for lang og tro tjeneste. Det er temmelig usædvanligt, at den samme arbejdsplads fostrer så mange modtagere af fortjenstmedaljen.

- Det er bare noget særligt herude hos os. Vi ser det, når vi slår en ny stilling op. Sidste gang vi havde en ledig sygeplejerskestilling, fik vi 17 ansøgere og de var alle højt kvalificerede. Det siger noget om det, vi har herude. Sådan fortæller Frauke Lorenzen, der er teamkoordinator på sygehuset i Tønder.

Man fornemmer det, når man træder ind på afdelingen. Der bliver hilst på med det samme, og der er en lun tone medarbejderne imellem.

Fire gange i løbet af de seneste år har medarbejdere på Sygehus Sønderjylland i Tønder fejret 40 års jubilæum. Fire gange har medarbejdere modtaget fortjenstmedaljen for 40 års tro tjeneste.

Og det er ikke nogen tilfældighed, at det netop er Sygehuset i Tønder, der har de mange jubilarer:

- Vi er ikke overraskede her i Tønder. Det er en rigtig dejlig arbejdsplads, hvor alle kender hinanden og vi føler alle et stort ansvar for, at dagligdagen fungerer. Når man har arbejdet sammen i så mange år, som vi har, så supplerer vi hinanden rigtig godt. Vi ved, hvad vores kolleger har brug for, inden de selv har sagt det. Sådan fortæller Gurli Thomsen, der selv er en af 40-års jubilarerne.

- Jeg har været her siden 1980, faktisk siden jeg var nyuddannet. Jeg var kortvarigt ude at arbejde på plejehjem, men fandt ud af, at jeg hørte til på sygehuset i Tønder. Det handler om ansvar, tror jeg og om at bruge min faglighed bredt. Her på sygehuset kommer jeg til at bruge alle aspekter af sygeplejefaget, siger Gurli Thomsen.

Vivi Hoegh Toft for medaljen sat på kjolen

Vivi Hoegh Toft får medaljen placeret af oversygeplejerske Helle Jacobsen

Vivi Hogh Toft omgivet af sine ledere

Fra venstre: Oversygeplejerske Helle Jacobsen, Vivi Hoegh Toft, Jonna Bruhn som maske og Rasmus Jørgensen, oversygeplejerske, medicinsk modtagelse

Vivi Hoegh Toft krammer en kollega

Den seneste 40-års jubilar

Denne dag samles de ansatte igen for at fejre en 40-års jubilar. Det er nærmest rutine. For med ni fastansatte sygeplejersker og nu fire med mere end 40 års erfaring, har de prøvet det før. I dag er det Vivi Hoegh Toft, der har jubilæum. Det bliver fejret med lidt til ganen og taler.

- Det er jo fantastisk for mig som leder, at have en medarbejder som Vivi. Den faglige nysgerrighed hun har og viljen til hele tiden, at holde fast i, at arbejdet gøres godt og at være nysgerrig på, hvor det eventuelt kan gøre anerledes. Det har stor værdi. Og så har det kæmpe værdi, at kunne trække på 40 års erfaring, siger Rasmus Jørgensen, oversygesygeplejerske medicinsk modtagelse.

Vivi Hoegh Toft startede på Tønder Sygehus i 1982 og hun har været der lige siden.

- Jeg kunne ikke tænke mig en bedre arbejdsplads. Jeg har de skønneste kollegaer, det betyder meget. Det betyder noget for arbejdsmiljøet, det betyder, at vi er her for hinanden og hjælper hinanden. Både professionelt men også menneske til menneske, for vi kender jo hinanden rigtig godt, og kan se hvis nogen har brug for et ekstra kram en dag. Det elsker jeg virkelig ved mit arbejde og min arbejdsplads. Og det er den slags, der gør, at man bliver et sted i så mange år, siger Vivi Hoegh Toft.

Sammenhold og tæthed

Med det sammenhold fornemmer man også en stolthed. Der er en stemning af, at her på sygehuset i Tønder er der særligt at være.

- Det hænger nok sammen med vi også ofte har mærket sparekniven hænger over vores hoveder. Den slags kan få folk til at stå sammen. Det gør også, at vi er rigtig gode til at passe på hinanden og til at hjælpe hinanden i det daglige både på det personlige plan men så sandelig også professionelt. Her er det OK at bede om hjælp, og her kerer vi os om hinanden. Det tror jeg er med til at give os det gode sammenhold vi har, siger Frauke Lorenzen.

FAKTA om fortjenstmedaljen

Fortjenstmedaljen i sølv gives i dag for en fortjenstfuld indsats efter mindst 40 års uafbrudt ansættelse hos samme offentlige ansættelsesmyndighed. Antallet af tildelinger varierer fra år til år, men de senere år er mellem 1000-1600 personer årligt tildelt medaljen, som dermed er den danske dekoration, som tildeles hyppigst. Når en jubilar har modtaget dronningens fortjenstmedalje, kan hun selv ansøge om at komme i audiens hos Dronningen.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent