Bland selv klinik. Et enestående tiltag fra Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland har skabt et bland-selv-forløb til medicinstuderende. Forløbet åbner dørene for medicinstuderende, som går på frivilligt sommerskole på sygehuset.

- Succes! Yay… sådan udbryder 23-årige Mette Bak mens hun sidder sammen med 23 andre medicinstuderende i lærings- og forskningshuset på Sygehus Sønderjylland. Successen er et korrekt anlagt venekateter og glæden lyser ud af øjnene.

- Nu er det jeres tur, fortsætter hun til de to andre, der sidder ved samme bord.

De arbejder denne dag med fællestræning og armen de stikker nåle i er en såkaldt dummy, altså en kunstig men meget livagtig arm, der både har årer og ”blod” så succesen kan aflæses i en piblen i kateteret.

- Det er meget livagtigt, faktisk så livagtig, at jeg blev helt nervøs for at stikke forkert” forklarer Mette Bak. Hun er førstesemester studerende på Aarhus universitet og har taget turen hele vejen til Aabenraa for at gå på tre ugers frivillig sommerskole på Sygehus Sønderjylland.

Bland selv klinik, som sommerskolen kaldes, er et enestående tilbud til medicinstuderende. Der findes sommerskole andre steder, men Sygehus Sønderjylland skiller sig ud ved at tilbyde de studerende stor indflydelse på, hvilke specialer eller afdelinger de ønsker. I alt tilbyder 16 afdelinger ophold til de studerende og valget er frit.

- Man får lov til at få fingrene lidt i jorden på en anden måde end man ville på et stort universitetshospital. Det jeg får rigtig meget ud af, er den meget åbne og imødekommende tilgang personalet har til os. Vi får lov til mange ting og bliver også lyttet til, det synes jeg er en kæmpegevinst ved bland selv klinik, forklarer 24-årige Mathias Sølvasson, der er 6 semester studerende på SDU.

Tiltrækker studerende fra hele landet

Bland selv klinik afholdes for fjerde gang og denne gang med flere studerende end nogensinde før. Trenden har været støt stigende siden idéen blev lanceret for tre år siden.

- Vi forsøger at fange de unge studerendes interesse og griber selvfølgelig chancen for at vise dem, at Sygehus Sønderjylland er en fantastisk arbejdsplads. Udover at give dem stor frihed i valgmulighederne indlogerer vi dem i vores tilknyttede lægeboliger, og så sørger vi også for en række sociale arrangementer undervejs, fortæller lægefaglig direktør, Peter Sørensen.

Den medicinske charmeoffensiv har som målsætning at kunne tiltrække flere nyuddannede læger til det, der hedder klinisk basisuddannelse.

- Der er ingen tvivl om, at det er en investering fra vores side. Vi har udfordringer med at få besat de stillinger, vi har brug for, og derfor vil vi gerne gøre noget særligt, for at tiltrække flere nye læger. Vi kan endnu kun håbe, at det har en effekt. Medicinstudierne tager lang tid, og vi kan først aflæse en eventuel effekt af tiltaget, når de første par hold er igennem universitet. Det er først derefter, de gerne skal huske deres spændende ophold her hos os, og vælge Sygehus Sønderjylland som stedet, hvor de vil gennemføre deres klinisk basisuddannelse, siger lægelig direktør Peter Sørensen.

16 afdelinger og en tur med lægebilen

I alt kan de studerende vælge mellem 16 af sygehuset afdelinger og som et syttende tilbud er det også muligt at komme en tur ud med lægebilen.

- Jeg har netop været på intensiv og bedøvelse. I morgen skal jeg ud med lægebilen, derefter skal jeg tilbage til anæstesien, næste uge er det røntgen og scanning og så slutter jeg opholdet af med patologien, afslutter Emilie Christensen, der er 3. semester studerende på SDU i Odense.

Bland selv klinik studenter

Tue Wettergreen Paltorp