Dialyse-patienter cykler Europa rundt og lander i Paris

Der er blevet trampet godt, hårdt og hurtigt i pedalerne i dialyseafdelingen på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg siden februar og forleden nåede de til Paris efter en omvej rundt i Europa..

Årsagen er, at dialysesygeplejerske Lisbet Danmark fik en god idé, da syv sengecykler ankom til afdelingen. Hun syns, at patienterne skulle cykle til Paris og lande i byernes by på samme dato som Tour de France landede i Sønderborg.

Hver gang patienterne havde cyklet, blev deres kilometerantal noteret i en lille bog, så de selv kunne holde styr på deres bedrifter.

Lisbet lavede et kort og tegnede en rød streg, som illustrerede hvor langt patienterne så nåede.

Femten patienter har taget imod tilbuddet om at træde i pedalerne, hver gang de er i dialyse – tre gange om ugen á 4 timer - og da de hver gang cykler mellem 3 og 30 kilometer, kom de hurtigt langt ned i Europa.

Det gik derfor hurtigt op for Lisbet Danmark, at kilometerne rakte til mere en tur til Paris. Derfor tog de en omvej rundt i Europa, inden de landede i Paris den 3. juli.

For at motivere patienterne undervejs havde Lisbet sørget for den rigtige tour-stemning med postkort og flag med Tour de France farver og logoer. Hun havde sågar skaffet en prikket bjergtrøje, som patienten Jan stolt bærer, når han ligger i sengen - tilkoblet slanger - på vej Europa rundt.

Når patienterne cykler, er det ikke kun adspredelse, det afhjælper også bivirkninger af dialysen. Kramper i benene og hovedpine er fortid for flere af patienterne. Stemningen er god og der bliver spist cykel-bom, som Lisbet Danmark også har skaffet.

Men hva´ så når de mange kilometer har bragt dem Europa rundt og til Paris – stopper de så?
- Nej, det gør vi absolut ikke, siger Lisbet Danmark. Næste mål må være en tur ned gennem USA.

Lisbet Danmark er initiativtager til Europa rundt turen

Sygeplejerske Lisbet Danmark er initiativtager til Europa rundt turen

Kort over senge-cykel ruten

Lisbet Danmark tegner ind på kortet hvor langt patienter er nået

Dialyse patient sengecykler i Sønderborg

Dialyse patienterne cykler tre gange om ugen i fire timer, mens de får dialyse.