Hjerteambulatorium åbner i Tønder

Som en del af regeringens plan for nærhospitaler, vil Sygehus Sønderjylland fra november kunne tilbyde patienter i Tønderområdet undersøgelser på et hjerteambulatorium.

Fra starten af november vil der hver 14. dag være åbent i det nye hjerteambulatorium på Daghospitalet i Tønder, som vil være bemandet af sygeplejerske(r) og læge(r).

I ambulatoriet vil der blive mulighed for patienter at blive udredt eller kontrolleret for hjertesvigt, hjerteflimmer eller forhøjet kolesteroltal. Der kan tilbydes ultralydsskanning af hjertet og ifm. udredning af forhøjet kolesteroltal foretages blodprøver, tegnes stamtræer for opsporing for familiær disponering og udleveres medicin til behandling. I ambulatoriet vil man også stadig kunne blive tilbudt samtaler ift. rehabilitering efter en blodprop. Man kan allerede nu få påsat båndoptager til udredning for hjerterytmeforstyrrelser eller døgnblodtryksmåling.

At Hjerteafdelingen Sygehus Sønderjylland nu opretter ambulatorie-virksomhed på Daghospitalet i Tønder, er en del af ”Hjerteplan - 20 slag for livet”, som tidligere på året også har styrket Sygehus Sønderjyllands hjerteafdeling med en psykolog.

Aktiviteten på Tønder Daghospital begynder den 4/11 og er altså fremadrettet åbent 2 x pr. mdr.