Patienter på sygehuset har nu afgivet deres stemme til folketingsvalget

Selvom det først er i næste uge, at folketingsvalget 2022 afholdes, så har patienter på sygehusene allerede placeret deres stemme.

De seneste dage har to ansatte her på sygehuset trillet rundt med en lille vogn med stemmesedler, sprit, kandidatlister, kuglepenne og kuverter. Når man er indlagt på sygehuset, skal man - ligesom alle andre – nemlig have muligheden for at sætte sit kryds til årets folketingsvalget.

Som indlagt patient bliver man spurgt, om man ønsker at afgive sin stemme. Ønsker man det, får man  besøg på stuen, af de to medarbejdere fra sygehuset, som går rundt med stemmesedlerne.

Den ene er Jurist Anna Marie Kjær. Det er hende, som har ansvaret. Hun har været ansat i små 2 år, men alligevel er det 3. gang, hun skal rundt med stemmesedlerne. Først var der kommunalvalg, derefter EU-folkeafstemning og nu folketingsvalg. Hver gang er det lidt specielt.

Mange var interesseret i at stemme.

Anna-Marie Kjær har oplevet flere sjove episoder ved de tidligere valg. Hun har flere gange prøvet, at når hun ankom på stuen hos den patient, som skulle stemme, så sov vedkommende eller var i koma. Ved siden af i stolen sad konen og tilbød friskt, at afgive mandens stemme, ”for hun ved jo godt, hvad han vil stemme”.

Ved sidste valg var der også en ældre herre, som på forhånd havde ønsket at afgive sin stemme, men da rullevognen kommer trillende, ville han alligevel ikke. ”Jeg skal jo alligevel dø om lidt ”, sagde han.  Heldigvis er det meget sjældent at patienterne reagerer sådan. De vil gerne stemme.

Anna Marie går i dag rundt sammen med direktionssekretær Kristina Petersen. Det er lov, at der skal være to med. Den ene skal attestere, at den anden har gjort det korrekt.

På stue 221 har Lis Bruun ønsket at stemme. Hun har været indlagt i en måned. Nu skal hun snart hjem, men hun vil gerne stemme inden. For når hun senere på dagen sendes hjem, bliver det i kørestol med det ene ben i vandret position i en metalskinne. Det er lidt nemmere at udnytte muligheden på sygehuset, i stedet for at transporterer sig til et valgsted i næste uge.

Lis får det lille stemmekort udleveret, skriver sin stemme og afleverer kortet tilbage til Anna Marie Kjær. Anna -Marie lægger kortet i den brune kuvert, som udfyldes med navn og bopælskommune og senere på dagen sendes afsted til den rette kommune.

Det er patienter i både Aabenraa og Sønderborg, som har haft muligheden for at stemme.

Denne gang havde flere end ved de foregående valg, valgt at stemme. Selve valgdagen er den 1. november.

Jurist Anna-Marie kører rundt på stuerne med en lille vogn og giver patienter mulighed for at afgive en stemme.