Sansefødestuer skal udbredes til hele Region Syddanmark

Den første af slagsen er i brug på Sygehus Sønderjylland. Sansefødestuer kan bl.a. nedbringe antallet af kejsersnit og medvirke til en tryg oplevelse for særligt førstegangsfødende.

- Vi var overrasket over, hvor stor selve fødestuen er og hvor moderne det hele var, sådan siger Caroline og Reece Curran, efter at de forleden besøgte fødegangen på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

Det dansk/australske ægtepar bor i Sønderborg, efter at de for nylig vandt et hus i den sønderjyske by i konkurrencen ”Nybyggerne” på TV 2 og om kort tid skal Caroline og Reece være forældre.

Sammen med andre gravide var de derfor forleden til rundvisning på fødegangen og parret fra Sønderborg er da heller ikke de eneste, der bliver imponeret af de flotte omgivelser.

Chefjordemoder Trine Andersen fortæller, at parrene som kommer ind til rundvisning ofte giver udtryk for stor begejstring og får en ”wauh-oplevelse”, når de ser de moderne opgivelser, de kan føde i.

For på Sygehus Sønderjylland bliver de fødende nemlig præsenteret for ikke kun topmoderne fødestuer, men også Regionens allerførste sansefødestue.

Fødsel i beroligende omgivelser

Stuen er en modelstue og den første af sin slags, men i løbet af de næste to år skal samtlige 38 fødestuer i Region Syddanmark (Aabenraa, Esbjerg, Kolding, Odense og Svendborg) også bygges om.

Forskellen på de almindelige fødestuer og sansefødestuen, er at man i sansefødestuen kan aktivere stemninger af lyd og lys, som virker afslappende og positivt på fødslen.

På et storskærm på væggen kan man vælge hvilken beroligende lyd der skal komme ud af højtaleren i loftet, afhængig af om man er til bølgebrus eller fuglepip. Lydene kan fx understøtte rytmen i vejrtrækninger, når man har veer.

Man kan også vælge hvilken farve stuen skal være badet i og man kan sågar se levende billeder.

Alt det skal bidrage til, at rummet ikke føles så klinisk samtidig med at de fødende måske føler sig mere hjemme. Forskningsresultater viser desuden, at sansestuer nedbringer risikoen for akutte kejsersnit.

På stuen er også et stort badekar/fødekar. Det er så stort, at man kan bevæge sig rundt i det og sågar føde i det. Det var noget af det, som fangede gravide Caroline og hendes mand Reeces opmærksomhed, da de var på rundvisning.

- Det bedste var, at jordemødrene var så søde og så er det rigtig fedt med det store badekar, siger de.

Modelfødestuen på sygehus Sønderjylland er allerede taget i brug og chefjordemoder Trine Andersen fortæller, at de der har fået mulighed for at føde på sansefødestuen, har været rigtig glade for den.

Sygehus Sønderjylland er i øvrigt rigtig gode til fødsler. I den seneste LUP - Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser -  ligger de, ligesom sidste år, placeret helt i top.

Se resultaterne for LUP - Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser

Sansfødestue med rødt lys og silhouet på Sygehus Sønderjylland