Sygehus Sønderjylland sparer Co2 på transport

Logistikcenter på Sygehus Sønderjylland har effektiviseret den daglige transport. Dagligt transporteres varer mellem Sygehus Sønderjyllands tre matrikler i Aabenraa, Sønderborg og Tønder. Det nye tiltag har resulteret i en reduktion af Co2 udledningen på mellem 30 til 40 procent.

I en stor lagerhal på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg har en 50 meter lang pallereol skudt i vejret. Det er et led i den nye og forbedrede transport af varer. Hver dag har en 18 ton lastbil kørt med stålbure fyldt med udstyr og varer mellem de tre sygehusmatrikler. Men et effektiviseringstiltag fra Logistikafdelingen har nu lavet om på det.

- Førhen blev alt transporteret i stålbure i vores lastbil. Men burene kunne ikke pakkes ligeså godt som vi kan på paller. Med pallerne kan vi udnytte pladsen bedre, og vi undgår at transportere tomme bure tilbage til Aabenraa. Det betyder også, at hvor vi før transporterede tomme bure tilbage til Aabenraa, har vi nu plads til returvarer til Aabenraa, siger Lagerchef Hans-Jacob Madsen

Pallerne pakkes præcist til de afdelinger, der skal modtage dem. Pakningen foregår i logistikcentralen i Aabenraa, herefter wrappes pallerne og distribueres.

- Ved at vælge paller i stedet for stålbure har vi nu ikke længere brug for den store lastbil da pallerne kan transporteres i mindre biler. Derfor har vi solgt lastbilen og det har resulteret i, at vi reducerer Co2 udledningen med 30-40%, det er et væsentligt bidrag til de grønne tiltage, som Sygehus Sønderjylland er i fuld sving med, fortæller Logistikchef Thomas Nis Lorenzen.

Genbrug er også en del af planen

Udover de konkrete Co2 besparelser har logistikcenteret også omfavnet cirkulær økonomi. De mange paller, der nu transporteres mellem sygehusets matrikler placeres på pallereoler i Sønderborg.

- De her pallereoler er enkle konstruktioner og det har ikke den store betydning om de har en skramme eller to. Det får de alligevel i løbet af det daglige arbejde. Derfor gik vi ud og fandt et brugt reolsystem, det er billigere og så har det den gevinst, at der ikke har skulle produceres et spritnyt system til os. De 50 meter pallereoler er opstillet i vores lagerhal i Sønderborg, siger lagerchef Hans-Jacob Madsen.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent