Sygehus Sønderjylland under Tour de France

Nedtællingen til årets største sportsbegivenhed er for alvor gået ind i slutfasen. Når Tour de France tredje etape ruller over TV-skærme, og måske forbi dit stuevindue, er Sygehus Sønderjylland som altid klar til at hjælpe dem, der måtte have brug for hjælp.

Skulle det være tilfældet, skal man gøre helt som man plejer. Har du brug for lægevagten ringer du til lægevagten, har du brug for politiet ringer du 114 og er det akut og muligvis livstruende skal du ringe 112 ganske som til hverdag.

Bliver det nødvendigt for dig, at komme på sygehuset, eller skal du som pårørende besøge en indlagt patient er der adgange til Sygehus Sønderjylland ganske som altid. Det kan dog være en rigtig god idé, at tage hjemmefra i god tid, da trafikken på Tour de France dagen forventes at blive tung.

Ekstra mandskab

Tour de France dagen skiller sig selvfølgelig ud fra hverdagen på mange måder. Én af dem er, at en del veje er afspærrede. Det er meget synligt, men dagen skiller sig også ud bag kulisserne. For der er en hel hær af bemandingen på plads i baggrunden. De har lagt detaljerede planer for, hvordan de når frem i tilfælde af akut behov. Derudover er der indsat en ekstra akutlægehelikopter, der i sagens natur kan nå uhindret frem alle vegne. I det hele taget er der lagt et stort arbejde i at sundhedsberedskabet er helt på tæerne den 3.juli når cykelrytterne suser afsted fra Vejle til Sønderborg.

Eget akutberedskab

Hele Tour de France karavanen medbringer eget akutberedskab. Det betyder, at hvis ryttere eller andre har brug for lægeassistance er det Tour de Frances eget lægehold, der tager sig af det.

Dybbøl Banke med mølle og Dannebrog.

Foto: Daniel Villadsen

Bølgen i Vejle.