Afdelingen for Bedøvelse og Intensiv på Sygehus Sønderjylland har fået ny cheflæge

Christina Frøslev-Friis - en nysgerrig og engageret sjæl fra Tandslet på Als - har sat sig i cheflægestolen for afdelingen for Bedøvelse og Intensiv på Sygehus Sønderjylland.

​Det er en nysgerrig sjæl, som har sat sig i cheflæge-stolen for Bedøvelse og Intensiv. Når sommerferien nærmer sig om få uger, står den bl.a. på 4 dages cykelferie i Danmark. Det er Christina Frøslev-Friis, hendes mand Søren og de tre unger på 7, 12 og 16 år, der sætter sig i cykelsadlen og tramper i pedalerne.

- Det er et spørgsmål om, at vise vores børn, at der er mange forskellige måder at leve livet på. De har både prøvet at være på luksusferie med alt der hører til, helt almindelig chartertur, og så har de prøvet kanotur i Sverige. I år skal vi altså cykle og bo på herberger, fortæller Christina Frøslev-Friis, mens hun sidder rank på kontorstolen.

- Det er vigtig for os, at lære vores børn forskellige kulturer, at der findes mange forskellige måder at leve livet på. For når man bliver udfordret på sin vante tankegang, er det min overbevisning, at man bliver bedre til at forstå, at mennesker er forskellige og griber livet forskelligt an. Det er meget nemt at være navlepillende og indadvendt, men det synes jeg ikke er så interessant. Det er meget mere berigende at lære at perspektiverne kan være anerledes, fortæller Christina Frøslev-Friis.

Cheflæge på afdelingen for Bedøvelse og Intensiv, Christina Frøslev-Friis

Opvokset i Tandslet på Als

Cheflægen er med egne ord 1. generationsindvandrer. Forældrene er begge fra Nordjylland men flyttede til Tandslet på Als efter arbejde. Faderen fik job på Danfoss og så stod den ellers på kernefamilie i Tandslet og cykel til først Tandslet skole, siden til Hørup skole og til sidst til Alssundgymnasiet i Sønderborg. Men det var ikke medicinstudierne, der stod øverst på planen efter gymnasiet:

- Jeg skulle være forsker. Jeg ville gerne forske i biomedicin med særligt fokus på parkinson og stamcelleforskning. Det var det jeg skulle, fortæller Christina Frøslev-Friis.

Men den vej gik det ikke. Selvom Christina Frøslev-Friis var sikker på, hvilken vej hun skulle gå, så sker der somme tider ting, der får os til tage andre livsbeslutninger.

- Min mand er udlært landmand, men han foretog et karriereskifte og blev paramediciner. Når han kom hjem og fortalte om det at være paramediciner, lød det simpelthen så spændende. Så tænkte jeg, at jeg skal da være læge. Og så skiftede jeg studieretning, siger Christina.

Den uperfekte Christina

Når Christina Frøslev-Friis skal beskrive sig selv, taler hun om at være uperfekt. Med egne ord er hun en meget lidt perfekt person, og når hun begår fejl, står hun ved dem.

- Jeg kommer somme tider ud i nogle situationer, hvor jeg bare er meget lidt perfekt. Det står jeg gerne ved, jeg ejer mine fejl. Sådan siger Christina Frøslev-Friis.

Ifølge hendes mand, Søren kommer den uperfekte side frem som klodsethed. Og Christina selv genkender betragtningen.

- Det er lykkedes mig at cykle direkte ind i en af de her smalle rød/hvide pæle, som er placeret ved indkørsel til cykelstier. En aften på vej hjem til lægeboligen i Odense på cyklen får jeg øje på to mennesker, der er travlt optaget af hinanden på et køkkenbord. Det synes jeg tilsyneladende var så spændende, at jeg styrede cyklen durk ind i pælen og skvattede så lang jeg var. Mens jeg lå der og rodede rundt og synes det var lidt pinligt, kom kvarterets alkoholiker hen til mig og siger ”det skal du ikke være ked af, det sker også tit for mig”, fortæller Christina Frøslev-Friis om sin klodsethed.

Politisk Aktiv

Udover at være læge har Christina altid været politisk engageret. Sideløbende med lægegerningen har hun siddet i Yngre Lægers bestyrelse, Lægeforeningens bestyrelse, og så har hun har hun være formand for digitaliseringsudvalget i Lægeforeningen.

- Jeg har altid interesseret mig for digital innovation, AI og datadrevet sundhedsvæsen. Hvordan løser vi opgaven som samlet sundhedsvæsen? Fordi vi står i fællesskab og ser på en fremtid med store udfordringer. Det er fint at der bliver talt om at tilføre milliarder, men det løser altså ikke de manglende hænder. Jeg læser en Master i erhvervsledelse, og der møder jeg tit spørgsmålet om, hvorfor sundhedsvæsenet ikke bare effektiviserer ligesom erhvervslivet. Til dem siger jeg; hvordan vil I holde en døende patient i hånden, hurtigere?, siger Christina.

Christina Frøslev Friis er fra 1. juni 2023 ny cheflæge på Bedøvelse og intensiv på Sygehus Sønderjylland.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent