Bamsesygehus giver pote

Ganske få dage efter afholdelse af årets åbne Bamsesygehus brækkede lille Ida sin arm og familien fra Dybbøl fik brug for det, de havde oplevet til det åbne hus.

Da Danske regioner den 3 september valgte at åbne dørene til sygehuse i hele landet, valgte Sygehus Sønderjylland at inviterer de yngste og deres bamser indenfor. Vi åbnede bamsesygehuset i 3 timer.

Der var lange køer, for op mod 500 børn kom forbi med deres bamse og fik den kigget på af læger og sygeplejersker. Bamserne fik bl.a. taget blodprøver, blev skannet og undersøgt.

En af vores besøgende den dag var 5-årige Ida, som sammen med sin farmor og mor Katrine var dukket op med lille Dukke Lise, som havde brækket benet.

Dukke Lise fik den dag både taget blodprøver, fik benet røntgenfotograferet, fik trylleplaster på og venflon i hånden. Derefter var de forbi bamselægen, som bandt Dukke Lises ben ind.

Familien havde en god dag. En dag som skulle vise sig at være bedre end først antaget.

Der var lang kø til Åben Bamsesygehus den 3.september 2023

For bare 3 Dage efter at Ida havde besøgt Bamsesygehuset, brækkede hun selv armen.

Hun faldt ned fra en ribbe i børnehaven og landende oven på sin arm – og begge underarmsknogler brækkede.

Idas far kørte hende på skadestuen i Aabenraa og her fortalte Ida glad alt personalet, at hun netop havde været på sygehuset med sin dukke.

Da mor Katrine dukkede op på skadestuen, var det sammen med lille dukke Lise, som stadig efter søndagens besøg på Bamsesygehuset havde både venflon, og bandage på. Derfor var det helt naturligt – og nemt -  at forklare Ida, at det nu var præcis det samme, hun skulle igennem.

Ida kom i narkose, armen blev ordnet og hun tog hjem med armen i en vinkelgips.

Indsæt nyt billede + indsæt kort beskrivelse af, hvad man ser på billedet ...

Ida var sej. Ikke på et eneste tidspunkt var hun nervøs eller urolig – for hun vidste, hvad der skulle ske fra start til slut.

Det skyldes helt klart hendes besøg på Bamsesygehuset, fortæller hendes mor Katrine Dall:

- Det var ikke kun godt for Ida, det var også et fantastisk redskab for os forældre, at jeg også havde set hvordan dukken blev behandlet. Dermed var det også meget nemmere for mig at forklare det hele til Ida.

Og det er jo lige præcis det der er meningen med bamsesygehuset. Selvom det kan virke fjollet at tage bamserne på sygehus, så gør det en forskel for børn og forældre, hvis uheldet er ude.

Da Ida besøgte bamsesygehuset mødte hun også de to hospitalsklovne Boing og Fiona - så gensynsglæden var stor, da Ida genså dem på børneafdelingen.