Hjerteafdelingens dronning Gertrud er noget helt særligt - hun er nemlig 50 års jubilar

Sygehjælper Gertrud Henriksen er noget særligt. Hun har været i samme fag, på samme sygehus og i samme speciale i 50 år. Det er noget som Sygehus Sønderjylland sjældent har oplevet og i fremtiden skal vi nok heller ikke forvente at se den slags mere.

Fuld tid plus det løse… i 50 år

Hun bliver spøgende og kærligt kaldt afdelingens dronning. Med sirlig make-up, velplejet, smukt gråt hår og et stort smil er 72-årige Gertrud Henriksen én, man lægger mærke til. Patienterne siger "Gertrud", men egentlig vil man helt automatisk helst tiltale hende "Fru Henriksen". Der er bare noget ved hendes tilstedeværelse, som næsten afkræver det. Fru Henriksen, dronningen af hjerteafdelingen.

Gertrud Henriksen er en hårdtarbejdende sjæl. Ikke alene er det med hendes ord "fuld tid plus det løse"; det er også altid med et smil til patienterne. Og det har det været i nu 50 år.

- Jeg nyder at gå på arbejde! Jeg er glad hver dag, og det har været en fantastisk rejse. Altid på hjerteafdelingen, lige fra 'Kløften' i Haderslev, til jeg startede her på Sygehus Sønderjylland, fortæller hun.

Helt siden starten som sygehjælperelev i Haderslev har Gertrud Henriksen sat sig spor. Fra forstanderindens varmeste anbefalinger fra det første ansættelsessted til i dag, hvor hun dagligt gør indtryk på både patienter og kollegaer:

- Vagter i selskab med Gertrud er en leg. Hun er så omsorgsfuld både for os kollegaer og for patienterne. Om det er at finde den bedste stol på sygehuset, købe hårelastikker eller skaffe en føntørrer til en patient, så gør hun det. Det er ikke sjældent, at Gertrud har ringet hjemmefra for at ordne noget – som bare skulle være i orden, siger Anne-Mette Munk Hørning, oversygeplejerske på Hjertesygdomme.

Sygehjælper Gertrud Henriksen er noget helt særligt - hun er nemlig 50 års jubilar.

En ukuelig problemknuser

Der er ingen tvivl om, at Gertrud Henriksen lever og ånder for sit arbejde. Det er tydeligt, når man taler med hende. Og det lader ikke til, at der findes noget, som Gertrud Henriksen er træt af.

- Gertrud er en problemløser. Hun finder altid en løsning, og det sker IKKE ved at rette fokus på problemet, men snarere på løsningen. Der kommer ganske enkelt ikke brok fra hende. I stedet tager hun aktion og finder løsningen. Hvis ikke andre gør det, så gør hun det," siger Anne-Mette Munk Hørning.

Sygehjælper Gertrud Henriksen på afdelingsdepotet. Gertrud er en problemløser. Hun finder altid en løsning, og det sker IKKE ved at rette fokus på problemet, men snarere på løsningen.

Bliver ti år til

Bevægelserne, når Gertrud Henriksen kommer ned ad gangen, er raske, ivrige og fulde af pep. Det er tydeligvis en dame med et mål.

- Sådan har det altid været, og sådan bliver det ved. Jeg nyder så meget at komme her på arbejdet. Min mand har været pensionist i næsten tyve år, men jeg kan ikke forestille mig at skulle slippe mit arbejde. De andre siger, jeg bliver ved til jeg er 82 – nu må vi se. Så længe jeg kan følge med, og så længe helbredet holder til det, så bliver jeg ved. Hver eneste dag, understreger Gertrud Henriksen.

Spurgt om hun er stolt over at have arbejdet på sygehuset i 50 år, er svaret ”jo, men…”.  For også her kommer sygehuset først:

- Jeg er stolt over min arbejdsplads! Det er virkelig et dejligt sted – men hvad med stolthed over din egen 50-årige indsats? Jo, det vil man jo ikke sige selv. Jeg gør mit arbejde så godt jeg kan, og gør mig umage. Det har jeg altid gjort.

50 års jubilæet

Med en kontinuerlig indsats over fem årtier skal der selvfølgelig en fejring til. Og selvom der findes Dronningens fortjenstmedalje ved fyrre års tro tjeneste, så er der ikke en medalje, når man som Gertrud har arbejdet ufortrødent i 50 år. Og dog.

For der blev alligevel overrakt en medalje til Gertrud Henriksen. Og hvad er mere passende end at Dronningen af hjerteafdelingen fik sin helt egen orden?

- Elefantordenen er Danmarks ældste og fornemste ridderorden. Den regerende monark er ordensherre, og ordenen tildeles fortrinsvis medlemmer af det danske kongehus. Da du nu står som Hjertemedicinsk dronning, så har jeg den ære at overrække dig her i dag vores egen elefantorden – 'Den kardiologiske elefantorden', sådan sagde Anne-Mette Munk Hørning ved fejringen af Gertrud Henriksens 50 års jubilæum.

Måske skal den uddeles igen om 10 år.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent

Vi oplever desværre tekniske problemer med vores nyheder. Du kan prøve at vende tilbage på et senere tidspunkt. Vi beklgaer ulejligheden.