Karin vil have alle til at sove godt

Når Regions Syddanmarks konkurrence ”Et Sundere Syddanmark” løber over syddanskernes PC- og TV skærme fra 25. september, vil Sygehus Sønderjylland deltage med læge og ph.d.-studerende Karin Jeppesen fra Øre-næse-halskirurgisk afdeling. Karin forsker i bedre behandling til patienter med søvnapnø.

Karins ønske er at blive klogere på søvnapnø. Hun er allerede godt i gang, men hendes mål er, at hver enkelt patient i fremtiden kan få en skræddersyet behandling, så alle patienter og pårørende kan sove godt.

For der er mange der lider.

Læge og ph.d.-studerende Karin Jeppesen forsker i søvnapnø

Omkring 300.000 danskeres søvn forstyrres dagligt af søvnapnø, som er lange vejrtrækningspauser, mens man sover. Hvis søvnapnø ikke behandles, så øger det risikoen for hjertesygdomme, slagtilfælde, trafikulykker og samtidig nedsætter det livskvaliteten for både patienter og deres partner i soveværelset.

Den gængse behandling af søvnapnø er at sove med en maske, som gør, at luftvejene holdes åbne til fri vejrtrækning, og så forstyrres søvnen ikke. Den behandling kaldes CPAP. Det er en effektiv behandling, men hos halvdelen af patienterne lykkes den behandling ikke og de patienter får derfor sjældent nogen behandling. Èn af dem er Vibeke.

Vibeke kæmper med sit apparat - og mangel på søvn

Vibeke Fredriksen Hansen fra Als er en af de mange patienter, som lider af søvnapnø. Hun glemmer simpelthen at trække vejret, når hun sover. Hvor andre mennesker trækker vejret 60 gange – gør hun det kun 13 gange.

Vibeke har derfor fået et CPAP apparat, men hun bøvler med det. Det virker ikke for hende.

Nat efter nat lægger hun sig til at sove iført sit cpap apparat, men efter kort tid vågner hun og masken ligger ved siden af hende. Der kan gå 20 minutter, der kan gå tre timer.

Hvorfor ved hun ikke.

Der er ikke noget, Vibeke ønsker mere, end at det kunne virke for hende – og hun kunne sove en hel nat.

Hun lider nemlig af hovedpine, konstant træthed og magter derfor ikke særlig meget i sin hverdag.

- Hvis det en enkelt nat lykkes mig at få 6 timers søvn, så er det ligesom at være på et syretrip, siger hun. Jeg bliver helt høj over det, og kan overkomme langt mere end alle de andre dage.

Vibeke ville ønske, at der fandtes andre former for hjælp, men det findes ikke pt. i Danmark.

Forskningsprojekt skal hjælpe flere patienter til at sove godt.

Læge og forsker Karin Jeppesens forskningsprojekt vil hjælpe flere patienter med søvnapnø til at få den optimale behandling, og især alle dem, der som Vibeke, ikke rigtig lykkes med CPAP apparatet.

- Vi har i Danmark brug for, at kunne tilbyde andre behandlingsmuligheder, end dem der er lige nu, siger Karin Jeppesen. Det er det, jeg gerne vil finde frem til.

Karin Jeppesen går efter at udvikle nogle behandlingsmetoder, som er mere patientvenlige og effektive ved søvnapnø, behandling der tager højde for de individuelle behov og udfordringer, som patienterne har. Hendes mål er, at finde nogle løsninger, der ikke kun hjælper med at forbedre patienternes søvnkvalitet, men også deres generelle livskvalitet. Det er ingen hemmelighed, at når man lider af søvnapnø, så er ens livkvalitet lav.

Vibeke Fredriksen Hansen, som er patient hos Karin Jeppesen, støtter Karins forskning. Vibeke er overbevist om, at det vil kunne gøre en afgørende forskel for folk som hende selv. Vibeke håber på en fremtid, hvor søvnapnø-patienter ikke længere behøver at kæmpe med CPAP-apparater, men i stedet kan få skræddersyede behandlingsmuligheder, der virkelig giver dem den dyrebare søvn, man har brug for.

Læge og ph.d.-studerende Karin Jeppesen arbejder i afdelingen for Øre-næse-halskirurgi på Sygehus Sønderjylland.

Præsentation af projektet fra TV Syd

Præsentation af Karin Jeppesens projekt om behandling af søvnapnø fra TV Syd

Klik på billedet for at se præsentationen af Karin Jeppesens forskningsprojekt.

Konkurrencen begynder 25. september

Læge og forsker Karin Jeppesen glæder sig til at stille op i konkurrencen ”Et Sundere Syddanmark” sammen med de andre forskere og projekter fra sygehusene i Region Syddanmark. Karin vil selvfølgelig gerne vinde, da det vil give hende mulighed for bedre forskning - men det vigtigste for Karin er ikke konkurrencen, siger hun - det er, at folk med søvnapnø får den hjælp, der skal til.

- Hvis jeg, med min medvirken i det her, bare kan få fem personer med søvnapnø til at gå til læge, så er mit mål nået. Alle har nemlig ret til at sove godt, slutter forsker og læge Karin Jeppesen.

Du kan stemme på Karin Jeppesen og hendes forskningsprojekt om søvnapnø ved at sende en sms med teksten: SUND2 til 1220 fra den 25. september kl. 07.00 til den 10. oktober kl. 23.00 - som er aftenen før finaleshowet.

Bedre og skræddersyet behandling til patienter med obstruktiv søvnapnø - Forskningsprojektet fra Sygehus Sønderjylland

Yderligere information

Du kan læse mere om konkurrencen og det sønderjyske forskningsprojekt på vores hjemmeside for Et Syndere Syddanmark:

Du kan også finde mere information om konkurrencen og de andre forskningsprojekter på TV Syd og TV Fyns hjemmesider for Et Sundere Syddanmark:

FAKTA om ”Et Sundere Syddanmark”

Formålet med Region Syddanmarks projekt ”Et Sundere Syddanmark” er, at bidrage til at sundhedsforskning, forskningsspørgsmål og forskningsresultater er relevante og hurtigt kan omsættes til gavn for den enkelte borger i regionen og folkesundheden.

Projektet samarbejder med TV SYD og TV2 FYN for at styrke den brede dialog i offentligheden ved at borgere kan stemme på det projekt, som de synes, har størst videnskabelig betydning.

I uge 39 bliver de fem finaleprojekter præsenteret på diverse hjemmesider, Facebook og TV SYD og TV2/ FYN. Den endelig vinder findes ved et finaleshow den 11.oktober.

Du kan mere information om konkurrencen og alle forskningsprojekterne på TV Syd og TV Fyns hjemmesider for Et Syndere Syddanmark: