Køkkenpersonale på kursus i klimavenligt mad

Klimaet er på spisesedlen i Region Syddanmark. I fremtiden skal der tænkes mere klimavenligt mad ind på sygehusene. Nu er der kick off på kurser til køkkenets personale om emnet.

Mad er noget af det, som koster dyrt i klimaregnskabet og sandsynligvis vil klimaforandringerne i fremtiden komme til at ændre vores madvaner.

Derfor er klima også noget af det, der er på spisesedlen i regioner og kommuner og dermed også i de offentlige køkkener.

For …. I alle opgørelser er kød (især oksekød ) og mejerivarer (især mælk ,ost og smør ) generelt de fødevarer, som giver det største klimaaftryk, mens de vegetabilske fødevarer (korn bælgfrugter, frugt/grønt ) giver det laveste.

Det skal sygehusenes køkkener også tænke på.

Bønnegryde som eksempel på klimavenligt mad

I storkøkkenet på Sygehus Sønderjylland bliver der hver dag lavet mad til mange mennesker. Det er til de mange patienter og pårørende, men også mange ansatte køber mad, når de er på arbejde.

Nu er køkkencheferne på sygehusene på tværs af Region Syddanmark, gået i gang med at lære alle medarbejdere i køkkenerne om klimavenlige råvarer og måltider. De kalder det Klima Academy.

Klima Academy havde sin start på Sygehus Lillebælt og er efterfølgende blevet udbygget og udbredt til andre køkkener i regionen – nu også på Sygehus Sønderjylland.

Personalet har de første dage lært om bønner og linser og i de kommende måneder følger mere efter. Erfaringer og opskrifter bliver derefter delt på tværs af sygehuskøkkenerne og regionshusets kantine. Små skridt.

I arbejdet med klimavenlige måltider er det selvfølgelig vigtigt at pointere, at der på sygehuset er forskel på normalkost til raske personer og kost til syge patienter med særlige ernæringsbehov.

På kurset blev der smagt på forskelligt klimavenligt mad. Her ses udvalget