Mammografibussen i Sønderborg køres nu i garage. Ny Destination for Brystscreening

Ombygningen af de nye lokaler til mammografiundersøgelser i Sønderborg har været forsinkede men 1. november 2023 rykker de ind på sygehuset. Det bliver i nye lokaler og med nye skannere.

Næsten 90 procent af de sønderjyske kvinder har med glæde sagt ja til mammografiscreening, på trods af det ubehag det kan indebære. Det tal er positivt, da en potentiel kræftknude i brystvævet helst skal opdages så tidligt som muligt.

Siden 2007 har kvinder i Sønderjylland haft adgang til brystscreening i mammografibussen, der tidligere kørte rundt i hele regionen, men som senere blev parkeret stationært ved Sønderborg Rådhus.

Denne æra nærmer sig sin afslutning, da Sygehus Sønderjylland er i gang med en omfattende renovering, der fra 1. november 2023 vil byde velkommen til mammografiscreening i mere komfortable omgivelser på sygehuset i Sønderborg.

I øjeblikket er de sidste ombygninger ved at falde på plads og snart kan vi tage imod kvinderne i de nye store undersøgelsesrum med omklædningsfaciliteter, der også kan rumme kørestolsbrugere og overvægtige kvinder - en gruppe som har haft det svært i bussen, siger Niclas Hansen, overradiograf og leder af røntgenafdelingen på Sygehus Sønderjylland, Sønderborg.

En af de nye mammomater Indsæt nyt billede + indsæt kort beskrivelse af, hvad man ser på billedet ...

En af de nye mammomater

Der vil også være helt nye mammomater, (scannere, der bruges til mammografiscreening). Disse maskiner er betydeligt hurtigere end den ældre maskine, der lige nu bliver brugt i bussen.

Mammografibussen i Sønderborg har i gennemsnit besøg af omkring 50 kvinder om dagen. Den tid, der frigives på grund af den forventede hastighedsforbedring, vil blive brugt på at give mere opmærksomhed til den enkelte kvinde, især dem der for første gang gennemgår brystscreening. Dette skulle hjælpe kvinderne med at slappe af mere og mindske ubehaget.

Inden 1. februar 2024 forventer røntgenafdelingen på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg, at have screenet 5.000 kvinder i den nye mammografiafdeling.

Fakta

Alle kvinder i alderen 50-69 år, der bor i Region Syddanmark, modtager et tilbud om mammografiscreening for brystkræft hvert andet år.

I Sønderjylland vælger hele 89 procent at tage imod dette tilbud, og forhåbentlig vil de nye og mere komfortable faciliteter på Sønderborg Sygehus kun øge dette tal.