Når livet krydser kærlighedens vej

November er ikke højsæson for bryllupper, men forleden fandt et sådant sted på Sygehus Sønderjylland. Arrangeret i al hast fik to unge mennesker papir på hinanden blandt hospitalsudstyr og gæster for morfarens skyld.

Forleden blev en af vores mange stuer på sygehuset på kort tid forvandlet til en bryllupsscene, da to unge mennesker, Nicklas Nyland Kristensen og Cecilie Klaaby besluttede, at sige JA til hinanden midt blandt gæster og hospitalsudstyr. Det var derfor heller ikke et helt almindeligt bryllup med mange gæster, musik og dans, sange og taler, men måske nærmere et bryllup båret af en usædvanlig kærlighed og vilje.

Det hele begyndte, da Johnny, gommens morfar, blev indlagt på hospitalet med alvorlige helbredsproblemer. Komplikationer stødte til og det blev hurtigt tydeligt, at tiden kunne være knap. Det planlagte bryllup i august var derfor pludselig langt ude i en uvis fremtid, hvis morfar Johnny skulle være med.

Gommen Nicklas ønskede nemlig brændende, at hans morfar skulle være til stede ved brylluppet, men ønsket var endnu større hos Johnny selv. Han kunne ikke forestille sig, at hans første barnebarn skulle giftes, uden at han var der. Familien tog derfor skæbnen i egne hænder og ansøgte om en borgerlig vielse.

Situationen eskalerer

Pludselig ænder Johnnys sygdoms-situation sig til det værre og da Nicklas og Cecilie er fast besluttet på, at Johnny skal være med som gæst, når de to uge får papir på deres kærlighed, så skal de gå stærkt. Ansøgningen om en borgerlig vielse bliver derfor håndteret med hast og landede heldigvis på det rette bord på Ribe Rådhus. Papirarbejdet blev hurtigt godkendt, og nu stod de unge mennesker over for et race mod tiden for at få planlagt et bryllup på bare få dage.

Fordi tilladelse var givet i Ribe, og dermed ikke var gældende i Aabenraa, kontakter familien Vivi Britt Nielsen fra Sønderborg Byråd, som undersøgte mulighederne for en vielse på hospitalet i Aabenraa. Godkendelsen kom lige før deadline, og nu kunne planlægningen for alvor begynde. Tøj blev købt, frisør blev bestilt, bukser blev lagt op, blomster blev arrangeret, og en fotograf blev inviteret. Alt blev klar til den store dag.

På hospitalet blev Johnnys stue forvandlet til en bryllupsscene, og søndag kl. 18 blev ceremonien indledt. Stemningen var magisk, fortæller gommens mor, Linette, som siger, at det var en uforglemmelig dag. Fra sygesengen holdte Johnny en bevægende tale, hvor han takkede alle for at gøre hans drøm, om at være til stede ved sit barnebarns bryllup, til virkelighed.

Brudeparret havde en fantastisk dag – og som om det ikke var nok, så får de endnu en af slagsen. Til sommer vil de nemlig endnu engang bekræfte deres kærlighed. Denne gang bliver det – som planlagt -  i kirken på den oprindeligt planlagte dato i august, og forhåbentlig vil morfar Johnny også være med til den tid.

En kærlighedshistorie, der trods udfordringer og usikkerhed, endte lykkeligt.

- Det var en dejlig dag som vi aldrig glemmer og som vi kan bære i vores hjerter for evigt, fortæller Johnnys datter og gommens mor, Linette.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent