Sygehus Sønderjylland foretager som de første - vest for Storebælt - en ny form for hysterektomi

Det var en stor dag på afdelingen for kvindesygdomme på sygehuset i Aabenraa, da de som de første - vest for Storebælt – foretog en såkaldt vNotes. I Danmark er det en helt ny måde, at fjerne livmoderen på.

Vnotes er - i Danmark – en helt ny måde, at fjerne livmoderen på. Indtil i dag var der kun ét andet sted i Danmark, hvor man kunne lave disse Vnotes operationer, men nu kan  Sygehus Sønderjylland også tilbyde det.
Dermed er vi nu bare det 2. sted i Danmark, hvor man kan lave disse operationer.

Personale klar til den alerførste vnoes på Sygehus Sønderjylland

Vnotes står for: Vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery !

Det betyder, at man med nogle specielle instrumenter, med bl.a. en kikkert i, kan fjerne livmoderen ved at gå ind gennem skeden og ind i bækkenhulen. Herfra er der adgang til livmoderen, æggestokke og æggeledere, som man evt. også kan fjerne samtidig.

Det hele foregår altså, uden at man behøver at skære i maven.
Mange har tidligere fået fjernet livmoderen gennem skeden, men det her er en ny måde at gøre det på.

Med de specielle instrumenter får man et bedre overblik over operationen, uden at skulle lave huller i patientens mave til kamera og robot.

Fra dagens vNotes operation

Det har stor betydning for patienten, fordi der efterfølgende er færre smerter og større mulighed for hurtigt at vende tilbage til dagligdagen. Derudover efterlader det heller ingen synlige ar, som en konventionel operation ville gøre.

Billederne er fra dagens vellykkede operation.

For øvrigt fik afdelingen for kvindesygdomme i Aabenraa også en førsteplads i Dagens Medicin inden for netop hysterektomi – altså fjernelse af livmodere.