Sygehus Sønderjylland igen i top på patienttilfredshed

Læger, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter samt alle de andre medarbejdere, der hver dag gør en forskel på sygehusene, får et flot skudsmål i den årlige patienttilfredshedsundersøgelse. Over 98 procent af patienterne svarer, at de bliver mødt af venlige og imødekommende sygehusmedarbejdere, og generelt er der stor tilfredshed med behandlingen på de syddanske sygehuse.

Så er resultaterne for den årlige Landsdækkende Undersøgelse for Patientoplevelser offentliggjort og igen kan medarbejderne være stolte, for endnu engang placerer Sygehus Sønderjylland sig i toppen.

På fødegangen, giver det gode resultat blod på tanden, for at blive ved med at gøre det godt

- Vi er rigtig glade for, igen i år, at modtage den flotte bedømmelse af patienterne. Det betyder meget for os på afdelingen, at vi konkret får vist, at vi gør et godt stykke arbejde. Det handler også om, at vi har det godt på afdelingen, medarbejderne har en høj grad af tilfredshed og et godt arbejdsmiljø. Jeg er sikker på at det afspejler sig i patienternes oplevelse. Det kan vi kun være stolte af, siger Britta Frederiksen-Møller, Cheflæge på afdelingen for Kvindesygdomme- og Fødsler.

De fødende er så begejstrede, at fødeafdelingen på Sygehus Sønderjylland ligger over landsgennemsnittet på samtlige spørgsmål. I alt er patienterne på fødegangen blevet stillet 18 spørgsmål om deres oplevelser på afdelingen. Særligt begejstrede er de for det høje informationsniveau og at personalet er venligt og imødekommende.

- Det er meget vigtigt for os, at oplevelsen ved fødslen er god, tryg og foregår i en imødekommende atmosfære, forklarer chefjordemoder Trine Andersen. Hun fortæller også at de har arbejdet en del med forbedring af fødselsforberedelsen, og at det afspejler sig i resultaterne.

Flere gode resultater

Undersøgelsen viser også, at Sygehus Sønderjylland igen indtager flotte placeringer for flere andre patienter.

På området for planlagt indlagte patienter beholder Sygehus Sønderjylland sin 2. plads. Også akut indlagte patienter giver tommel op til Sygehus Sønderjylland. Det er en forbedring siden sidste år.

- Vi er rigtig glade for resultatet og stolte her på FAM. Alle medarbejdere på afdelingen arbejder hver dag for, at patienterne får den bedst mulige oplevelse midt i det, der kan være svære situationer for dem, så det pæne resultat betyder jo at vi gør noget rigtig ift. vores patienter, siger chefsygeplejerske Helle Overgaard.

I undersøgelsen har i alt 2000 patienter besvaret fire spørgsmål, der breder sig over emner som patientens valgmuligheder om f.eks. at have pårørende med ved besøget.

- Det er vigtig for os, at vi giver plads til at høre patienten om flere ting. Det er et område vi arbejder bevidst med hver eneste dag og så er det godt at se, at det også kommer til udtryk i Patienttilfredshedsundersøgelsen, siger Cheflæge Eva Holtved.

Over landsgennemsnittet

Patienttilfredshedsundersøgelsen for 2022 viser, at Sygehus Sønderjylland samlet set ligger over landsgennemsnittet i 2/3 af spørgsmålene, der bliver stillet på alle landet sygehuse.

- Det er vi stolte af her på Sygehuset. Fordi det viser os, at vi i det store hele gør et godt stykke arbejde for og med vores patienter. Det betyder, at Sygehus Sønderjylland over hele det brede perspektiv er et rigtig godt Sygehus, ikke bare i vores øjne men også i patienternes. Og det er i sidste ende det, der er vigtigst. siger administrerende sygehusdirektør, Thue Boye Hvorslev.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent