Sygehus Sønderjylland med i SDU-forskningsprojekt om robotter

Der er mangel på sygeplejersker i flere dele af Europa, og det skal et nyt projekt med Syddansk Universitet i spidsen gøre noget ved. Der skal bygges og afprøves en række nye hospitalsrobotter, hvor Sygehus Sønderjylland er med som test sygehus.

Står det til forskerne på SDU så skal robotter overtage nogle af de trivielle opgaver, som sundhedsfaglige i dag udfører. Robotterne skal aflaste sygeplejersker, så de i stedet kan bruge mere tid på pleje og behandling af patienter.

Det kan være en situation, hvor en patient glemmer sin taske i et venteværelse eller den lånte kørestol fra forhallen bliver ikke stillet tilbage. Hver gang må det sundhedsfaglige personale bruge tid på at trave frem og tilbage på hospitalsgangene, op og ned i elevatorer, for at finde dem igen. Det er bare én af de trivielle opgaver, som robotter med fordel kunne overtage.

Forskningsprojektet HospiBot handler om, at udvikle en række alsidige hjælperobotter til det pressede sundhedsvæsen.

- Det kunne også være opgaver som at tage imod patienter og vise dem hen til det rigtige sted på hospitalet. Det kunne være småskalalogistik, måske noget let rengøring og patruljering af gangene, fortæller Oskar Palinko, der er lektor i robotteknologi på Syddansk Universitet og koordinator af HospiBot-projektet.

- Sygehus Sønderjylland er blevet spurgt om, vi vil deltage i projektet og da vi tidligere har samarbejdet med SDU og lektor Oscar Palinko, om flere projekter i Interreg programmet, har vi også denne gang sagt ja, fortæller Chefkonsulent i Klinisk Forskningsafdeling, Trine Ungermann.

Lektoren har sammen med et hold af i alt otte partnere, heriblandt Sygehus Sønderjylland og to andre sygehuse i Danmark og to i Tyskland, netop modtaget en bevilling på godt 1,6 millioner euro – eller 12,5 millioner kroner –fra det EU-finansierede Interreg til i løbet af de næste tre år at udvikle og afprøve nye hospitalsrobotter.

Det er Sygehus Sønderjylland, som er leder af arbejdspakke-testen.

- Det er åbenlyst, at der er mangel på sygeplejersker, og det vil vi gerne adressere. Men helt grundlæggende er der jo heller ikke nogen grund til, at dygtige og højtuddannede sundhedsprofessionelle skal bruge tid på at transportere ting, gøre gulvet rent eller lede efter en forsvundet kørestol, siger Oskar Palinko.

Robotter

Robotter på gangene i 2025

Robotterne bygger videre på erfaringerne fra et tidligere SDU-projekt, HandiRob, og kommer til at bestå af en mobil base, som man kan koble forskellige moduler til ovenpå, alt efter hvilken opgave der skal løses.

Til en start vil forskerne i samarbejde med de medvirkende hospitaler i Køge, Odense, Aabenraa, Lübeck og Kiel udvælge tre konkrete opgaver. Derefter vil de løbende teste teknologien ude i virkeligheden på hospitalsgangene.

- Vores robot bliver mindre og mere fleksibel end de eksisterende servicerobotter. De skal kunne operere på meget lidt plads, og også selv om der er travlt og mange mennesker rundt om dem, fortæller Oskar Palinko.

Det er her, vi som sygehus kommer ind i billedet siger Trine Ungermann.

- Vores forskning med HospiBot vil udelukkende fokusere på dens interaktion med mennesker, altså med vores sundhedsfaglig personale og vores patienter.

For det er præcis dét, der er projektets største udfordring. Interaktionen med mennesker, fortæller projektkoordinatoren.

- Vi skal lave en robot, som ser venlig ud, en robot, som folk kan lide at interagere med, og som faktisk hjælper dem i deres hverdag. Man kan sagtens lave den perfekte tekniske ingeniørmæssige løsning, men hvis folk ikke bruger den, så kommer den bare til at stå henne i hjørnet, og så er det et flop, siger lektor ved SDU Oskar Palinko.

Efter planen vil den nyudviklede robot flytte ind på Sygehus Sønderjylland i 2025.

FAKTA om HospiBot

HospiBot er et samarbejde mellem Syddansk Universitet (SDU), Universität zu Lübeck (UZL), Fachhochschule Kiel (FHK), Fraunhofer IMTE, Sygehus Sønderjylland i Aabenraa, Sjællands Universitetshospital i Køge, Odense Universitetshospital og Universitätsklinikum Schleswig-Holstein.

Projektet er støttet af Interreg Deutschland-Danmark med en bevilling på 1.684.919,75 euro. Det samlede budget for projekt er 2.592.184,24 euro.Oskar Palinko, der er lektor i robotteknologi og human-robot interaction på Syddansk Universitet, er projektkoordinator.

Projektet løber fra 1. september 2023 til 31. august 2026.