Tønders behandlersygeplejersker har overtaget lægevagten

Fra d. 1. juni i år har behandlersygeplejerskerne på Sygehus Sønderjylland i Tønder overtaget lægevagtens rolle. Lægevagten i Tønder skulle nedlægges, men i stedet har sygeplejerskerne i skadeklinikken fået nye opgaver. Vi gør status efter de første 4 måneder i ordningen.

Det er en ganske almindelig torsdag aften i Tønder.

På sygehuset i Tønder sidder der folk i skadeklinikkens venteværelse. Inde i klinikken sidder sygeplejerske Yrsa Petersen, som har vagten denne dag. Hun har været i skadeklinikken siden klokken 8 i morges og efter kl. 16 overtog hun også patienter, som havde brug for lægehjælp. Hendes vagt slutter kl 22.

Yrsa kalder den næste patient ind. En ung mand, som venter på svar, om hans tommeltot er brækket eller ”bare” forstuvet. Han har været omkring røntgen og Yrsa skal nu overbringe ham svaret.

Han kommer retur i venteværelset med forbinding på -  diagnosen er en forstuvning. Han smiler glad, weekendens bytur er reddet, fortæller han de to unge kvinder, som han har med.

Yrsa Petersen er én af Tønders to faste behandlersygeplejersker. Dvs. at hun udelukkende har vagter på sygehuset i Tønder, hvor andre sygeplejersker også har vagt på sygehuset i Aabenraa.

- Jeg er så glad for at være her i Tønder. Her kan man yde den service, man er uddannet til. Her har vi mere tid til at udføre vores arbejde. Det giver en tilfredsstillende, siger Yrsa Petersen.

Behandlersygeplejerske Yrsa Petersen i skadeklinikken på Sygehus Sønderjylland i Tønder.

Ind af døren kommer en ung mor med en lille pige i ble, Frost nattøj og sandaler. Den lille pige skal ind til Yrsa, fordi hun har fået sand i det ene øje. Mens mor og barn venter, kaster den lille pige sig straks over den legevæg, som er i venteværelset.

To unge kvinder er også kommet til i venteværelset. Den ene rejser sig, og går lidt rundt. Hun har ondt. Efterhånden kommer flere til. Venteværelset er ved at være fyldt godt op.

Den lille pige underholder alle. Hun er i et vældigt humør, lige indtil hun skal ind til Yrsa. I venteværelset kan man høre hendes gråd, men hun er nu hurtigt ude igen - med en klap for det ene øje.

Behandlersygeplejerske Yrsa Petersen analyserer et røntgenbillede i skadeklinikken på Sygehus Sønderjylland i Tønder.

Overtager lægevagtens opgaver

Fra 1. juni i år overtog skadeklinikken også lægevagtens opgaver fra 16-22 i hverdagene og i weekenderne, så nu bliver der ikke kun behandlet sår, brud og bid, men også foretaget podninger, urinundersøgelser og måling af puls, blodtryk, og temperatur.

- Det går ganske godt, fortæller behandlersygeplejerske Yrsa Petersen. Der kommer faktisk meget få patienter i lægevagtregi, vi har  primært stadig flest skadeklinikpatienter.

Kigger man på antallet af lægevagtpatienter siden 1/6, taler de også deres tydelige sprog.

I juni var der elleve lægevagt-patienter, i juli ni, i august kun fire og til dags dato i september 17 lægevagt-patienter.

Antallet af de få lægevagt-patienter overrasker også chefsygeplejerske på FAM Helle Overgaard:

- Vi har dygtige behandlersygeplejerske, så selvfølgelig havde jeg forventet, at de kunne klare den nye opgave, men jeg er overrasket over, at der har været så få patienter. Nu går vi mod efterår, så der vil helt sikker komme flere patienter. Det kan vi allerede se på tallet for september.

Skilte til Lægevagten, skadeklinikken og sygeplejeklinikken på sygehuset i Tønder. Fra 1. juni i år overtog skadeklinikken også lægevagtens opgaver fra 16-22 i hverdagene og i weekenderne.

Endnu en patient triller ind i skadeklinikken. Det er Susanne Petersen fra Skærbæk. Hun er bekymret for, om noget er brækket i hendes fod.

Susanne er glad for, at hun kunne nøjes med at køre til Tønder og ikke den "lange" vej til Aabenraa.

- Sygeplejerskerne er så dygtige. De kan så meget i dag, siger hun. Vi har været her tidligere, både med et flækket øjenbryn og med mellemørebetændelse – sygeplejerskerne klarer det hele.

Susanne venter stadig på at komme ind til Yrsa.

Snakken går i venteværelset om, hvor glade folk er, for at der er en skadeklinik her i Tønder, men også at der er mulighed for lægehjælp, selvom der ikke er en læge mere.

Susannes tæer begynder så småt at blive blå, mens hendes nervøsitet stiger. Hun har været i haven og fået en skovl ned over foden.

Susanne bliver senere sendt hjem med en tyk, blå fod, som heldigvis ikke er brækket.

Klokken er 21.15, da dagens sidste patient dukker op. En landbrugsmedarbejder har klemt sin arm mellem en ko og noget inventar. Det fikser Yrsa også.

Nu er venteværelset tomt og Yrsa Petersen har lige tid til at gøre status over dagens patienter og få lavet alt papirarbejdet. Det har hun nemlig ikke nået endnu.

Denne torsdag var der ingen lægevagt patienter i Tønder, men til gengæld en del skadestuepatienter.

Inden lyset slukkes i Tønder, når Yrsa lige, som dagens sidste opgave, at sende et fejlvisiteret barn til Aabenraa.

Klokken er 22.15 og en lang dag på sygehuset i Tønder er slut for behandlersygeplejerske Yrsa Petersen.

Susanne Petersen fra Skærbæk i skadeklinikkens venteværelse. Hun skal snart undersøges, fordi hun er bekymret for, om noget er brækket i hendes fod.

FAKTA om nye opgaver i Tønder

Kendte opgaver for behandlersygeplejerske på skadeklinikker

• Rense og behandle sår, herunder mindre brandsår samt sår der kan behandles med limning
  • Fjerne fremmedlegemer fra øjne, øre, næse og hud, samt ukomplicerede svejserøjne
  • Foretage øjenskylning
  • Udføre bandagering
  • Behandle insektbid, skovflåt
  • Foretage primær vurdering og evt. færdigbehandling af mindre skader på bevægeapparatet
  • Stivkrampevaccination
  • Gipsgener/knækket gips ved arm og benskinner
  • Lettere trykgener, hvor der ikke er tegn på nekrose eller nervelæsion.

Nye opgaver som sygeplejerske for patienter i lægevagten

• Urinundersøgelser samt måle CRP, HGB, BS på POCT udstyr
  • Ondt i halsen, udføre halspodninger på voksne og børn fra 12 år
  • Øjenbetændelse