Varmepumperne er landet

Med en stor mobilkran og et hold på fire mand, er to store varmepumper endeligt installeret. Samme sted som den tidligere gaskedel stod, står de to topmoderne varmepumper nu side om side.

Med installationen af to store varmepumper på Sygehuset i Sønderborg er Sygehus Sønderjylland et stort skridt videre i den grønne omstilling.

Det kan lyde lidt modsigende men de to varmepumper kommer til at levere afkøling til sygehusets sengestuer.

To varmepumper, en hulens masse rør, køleflader og nye elforsyninger er den medicin, der både skal sikre, at der ikke længere bliver uudholdeligt varmt på sygehuset i Sønderborg, og at CO2-udslippet reduceres.

»Ligesom på andre sygehuse har vi problemer med for høje temperaturer på vores sengestuer, for der ingen køl på de afdelinger i dag. Og det er jo ikke i orden, når man har så syge mennesker indlagt, som vi har her,« fortæller teknisk chef på Sygehus Sønderjylland, Paul Erik Busch.

To gange 7 ton

Det er ikke ligefrem letvægtere som blev bakset på plads i starten af oktober. Hver enhed vejer 7 ton, så der blev arbejdet med det helt store materiel for at få varmepumperne lirket på plads.

” De to varmepumper blev leveret for noget tid siden, gulvet skulle klargøres inden de kunne komme plads men nu er det endeligt blevet tid til at få dem bakset på plads.” fortæller Paul Erik Busch.

Sektorkobling er kernen

- Det smarte ved løsningen er sektorkoblingen,« forklarer Paul Erik Busch.

- Varmepumperne skal producere køling. Men processen udleder også varme. Det skal man normalt bortlede, men i denne løsning, vil vi bruge overskudsvarmen til at opvarme hospitalet og vores brugsvand.

Den varme, som sygehuset ikke selv kan bruge, skal sælges til Sønderborg Varme, og i de koldere måneder, hvor der ikke skal køles så meget - og varmeproduktionen derfor er lav - kan sygehuset klare opvarmningen ved hjælp af fjernvarme fra forsyningsselskabets net.

Varmepumpe bliver hejst på mobilkran
Varmepumpe på vej gennem stort hul i mur
Set udefra varmepumpe på vej gennem adgangshul i væg
Kranfolk ses umiddelbart ved siden af varmepumpe i luften